Sesiune de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare desfășurată în cadrul proiectului pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate
Sesiune 6
1. Tema sesiune: Educaţie şi formare europeană
Sesiunea își propune sensibilizarea cadrelor didactice ce predau în școli din medii defavorizate și atragerea și menținerea acestora în grupul țintă al proiectului. Este o sesiune de autocunoaștere, ce vizează identificarea atitudinii cadrelor didactice faţă de procesul de dezvoltare profesională continuă printr-un exercițiu de reflecție individuală cu privire la statutul personal și profesional, raportat la instituția și comunitatea unde își desfășoară activitatea.
2. Obiective sesiune
Ø Să identifice modalităţi prin care pot face vizibile abilităţile personale la nivel european, configurând sfera acestora pe baza cunoaşterii şi a experienţelor deja dobândite;
Ø Să deducă importanţa competenţelor, abilităţilor de viaţă pentru o eficientă inserţie socială şi pe piaţa muncii în context european, realizând o analiză a stadiului dezvoltării acestora în plan personal.
3. Mesaje din cadrul dezbaterilor
v România – membră a Uniunii Europene – statut ce presupune, printre altele, actualizări, modernizări, dezvoltărişi restructurări ale tradiţionalelor sisteme naţionale de învăţământ, orientare profesională.
v Adaptarea la piaţa muncii europene – vizează, în principal, educaţia şi formarea tinerilor în congruenţă cu cerinţele/standardele europene, iar în plan secundar, crearea unei noi identităţi, aceea de cetăţean european, cu drepturi şi îndatoriri în consecinţă.
v Pentru realizarea dimensiunii europene în plan naţional, interesul se focalizează pe compatibilitatea şi concordanţa instituţiilor, a sistemului de educaţie şi formare profesională, în consens cu ţintele dezvoltării socio-economice şi culturale a majorităţii ţărilor membre ale Uniunii Europene, fără a ignora realităţile naţionale, tradiţiile, specificitatea dezvoltării fiecărei ţări membre.
v Pentru realizarea dimensiunii europene, în plan naţional se operează pentru compatibilitatea şi concordanţa instituţiilor, sistemului de educaţie şi formare profesională, comune majorităţii ţărilor membre ale Uniunii Europene, dar fără a ignora realităţile naţionale, tradiţiile şi specificitatea istoricului dezvoltării spaţiului sociocultural, economic.
v În domeniul consilierii profesionale la nivel naţional există:
• instituţii, servicii sau programe de orientare şi formare profesională;
• autorităţi naţionale;
• parteneri sociali;
• consilieri şcolari/consilieri în domeniul orientării profesionale;
• persoane care beneficiază de aceste servicii prin colaborarea cu reţelele europene de profil, cum sunt:
• Euroguidance (portalul european pentru îndrumare profesională);
• Ploteus (portalul european al ofertelor de educaţie);
• Eures (Serviciul european de ocupare);
• Euraxess (portalul european pentru mobilitatea cercetătorilor);
• Comisia Europeană (direcţia de educaţie şi cultură);
• Programe Leonardo, Socrates – furnizează informaţii care facilitează accesul celor interesaţi la informaţii legate de posibilităţile de educaţie şi formare profesională, asimilează normele europene în domeniul orientării profesionale.
4. Aplicație:
Participanții sunt puşi în situaţia de a participa la un interviu de angajare pentru postul de profesor.
Primul angajator reprezintă o instituție de învățământ naţională, iar al doilea angajator recrutează tineri absolvenţi pentru o instituție de învățământ din Anglia.
Fiecare participant trebuie să realizeze o scurtă descriere a abilităţilor, aptitudinilor, atitudinilor care l-ar defini drept candidatul ideal pentru obţinerea jobului din instituția naţională, respectiv pentru obţinerea jobului din Anglia.
Descrierile vor fi comparate şi, la finalul activităţii, se va stabili setul de abilităţi-cheie, necesare angajării.
Va urma o dezbatere pe două echipe:
- avantajele şi dezavantajele inserţiei viitorilor absolvenţi pe piaţa muncii în România;
- avantajele şi dezavantajele inserţiei viitorilor absolvenţi pe piaţa muncii europene.