Sesiune de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare desfășurată în cadrul proiectului pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate

Sesiune 6

1. Tema sesiune: Educaţie şi formare europeană

Sesiunea își propune sensibilizarea cadrelor didactice ce predau în școli din medii defavorizate și atragerea și menținerea acestora în grupul țintă al proiectului. Este o sesiune de autocunoaștere, ce vizează identificarea atitudinii cadrelor didactice faţă de procesul de dezvoltare profesională continuă printr-un exercițiu de reflecție individuală cu privire la statutul personal și profesional, raportat la instituția și comunitatea unde își desfășoară activitatea.

2. Obiective sesiune

Ø  Să identifice modalităţi prin care pot face vizibile abilităţile personale la nivel european, configurând sfera acestora pe baza cunoaşterii şi a experienţelor deja dobândite;

Ø  Să deducă importanţa competenţelor, abilităţilor de viaţă pentru o eficientă inserţie socială şi  pe piaţa muncii în context european, realizând o analiză a stadiului dezvoltării acestora în plan personal.

3. Mesaje din cadrul dezbaterilor

v  România – membră a Uniunii Europene – statut ce presupune, printre altele, actualizări, modernizări, dezvoltărişi restructurări ale tradiţionalelor sisteme naţionale de învăţământ, orientare profesională.

v  Adaptarea la piaţa muncii europene – vizează, în principal, educaţia şi formarea tinerilor în congruenţă cu cerinţele/standardele europene, iar în plan secundar, crearea unei noi identităţi, aceea de cetăţean european, cu drepturi şi îndatoriri în consecinţă.

v  Pentru realizarea dimensiunii europene în plan naţional, interesul se focalizează pe compatibilitatea şi concordanţa instituţiilor, a sistemului de educaţie şi formare profesională, în consens cu ţintele dezvoltării socio-economice şi culturale a majorităţii ţărilor membre ale Uniunii Europene, fără a ignora realităţile naţionale, tradiţiile, specificitatea dezvoltării fiecărei ţări membre.

v  Pentru realizarea dimensiunii europene, în plan naţional se operează pentru compatibilitatea şi concordanţa instituţiilor, sistemului de educaţie şi formare profesională, comune majorităţii ţărilor membre ale Uniunii Europene, dar fără a ignora realităţile naţionale, tradiţiile şi specificitatea istoricului dezvoltării spaţiului sociocultural, economic.

v  În domeniul consilierii profesionale la nivel naţional există:

• instituţii, servicii sau programe de orientare şi formare profesională;

• autorităţi naţionale;

• parteneri sociali;

• consilieri şcolari/consilieri în domeniul orientării profesionale;

• persoane care beneficiază de aceste servicii prin colaborarea cu  reţelele europene de profil, cum sunt:

• Euroguidance (portalul european pentru îndrumare profesională);

• Ploteus (portalul european al ofertelor de educaţie);

• Eures (Serviciul european de ocupare);

• Euraxess (portalul european pentru mobilitatea cercetătorilor);

• Comisia Europeană (direcţia de educaţie şi cultură);

• Programe Leonardo, Socrates – furnizează informaţii care facilitează accesul celor interesaţi la informaţii legate de posibilităţile de educaţie şi formare profesională, asimilează normele europene în domeniul orientării profesionale.

4. Aplicație:

Participanții sunt puşi în situaţia de a participa la un interviu de angajare pentru postul de profesor.

Primul angajator reprezintă o instituție de învățământ naţională, iar al doilea angajator recrutează tineri absolvenţi pentru o instituție de învățământ din Anglia.

Fiecare participant trebuie să realizeze o scurtă descriere a abilităţilor, aptitudinilor, atitudinilor care l-ar defini drept candidatul ideal pentru obţinerea jobului din instituția naţională, respectiv pentru obţinerea jobului din Anglia.

Descrierile vor fi comparate şi, la finalul activităţii, se va stabili setul de abilităţi-cheie, necesare angajării.

Va urma o dezbatere pe două echipe:

-          avantajele şi dezavantajele inserţiei viitorilor absolvenţi pe piaţa muncii în România;

 

-          avantajele şi dezavantajele inserţiei viitorilor absolvenţi pe piaţa muncii europene.