Sesiune de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare desfășurată în cadrul proiectului pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate
Sesiune 9
1. Tema sesiune: „Sunt un consumator de tehnologie?”
Sesiunea își propune sensibilizarea cadrelor didactice ce predau în școli din medii defavorizate și atragerea și menținerea acestora în grupul țintă al proiectului. Este o sesiune de autocunoaștere, ce vizează identificarea atitudinii cadrelor didactice faţă de procesul de dezvoltare profesională continuă printr-un exercițiu de reflecție individuală cu privire la statutul personal și profesional, raportat la instituția și comunitatea unde își desfășoară activitatea.
2. Obiective sesiune
Ø Să analizeze rolul şi consecinţele utilizării reţelelor de socializare, poziţionându-se într-un cadru obiectiv al investigaţiei, în vederea stabilirii avantajelor şi a dezavantajelor.
Ø Să evidenţieze avantajele şi dezavantajele folosirii reţelelor de socializare, argumentând cu exemple şi judecăţi juste.
3. Mesaje din cadrul dezbaterilor
O rețea de socializare este, general vorbind, o rețea de persoane cu scopuri comune, cum ar fi o rețea de studenți, politicieni, dar chiar și de hoți, în contrast cu rețelele tehnice ca rețeaua de telefon sau gaz metan.
În ultimii ani printr-o rețea socială se înțelege deseori și o rețea (informațională) de utilizatori Internet, bazată pe anumite site-uri web la care utilizatorii se pot înscrie și interacționa cu alți utilizatori, deja înscriși.
Aceste rețele sociale fac parte din fenomenul relativ nou, global, numit Web 2.0. Astfel, membrii unei rețele sociale sunt legați între ei în mod informal, fără obligații, dar de obicei contribuie activ la colectarea și răspândirea informațiilor pe întregul glob prin intermediul webului. Eventual denumirea unei astfel de rețele (informaționale) de utilizatori s-ar putea echivala cu „rețea internetică de utilizatori”.
Membrii unei reţele sociale sunt legaţi între ei în mod informal, fără obligaţii, dar, de obicei, contribuie activ la colectarea şi răspândirea informaţiilor pe întregul glob, prin intermediul web-ului.
Parte dintre site-urile web de succes, specializate în stimularea networking-ului profesional, funcţionează prin intermediul tradiţionalelor site-uri de socializare Facebook, Twitter sau Yahoo.
Reţelele sociale în sine sunt mijloace de promovare. Reţele sociale te pot ajuta să-ţi promovezi blogul sau mica ori marea afacere şi să fii în permanent contact cu vizitatorii sau potenţialii clienţi. Poţi, de asemenea, să fii la curent cu subiectele legate de obţinerea unui job. Cu ajutorul lor, vă puteţi face cunoscuţi on-line.
Reţelele de socializare de pe Internet încurajează contactele dintre membrii lor şi ne pot pregăti pentru contacte cu profesioniştii. Multă lume este deja familiarizată cu site-urile web care adună profesionişti din toate domeniile în acelaşi loc, oferindu-le acestora şi servicii utile prin care să se cunoască mai bine şi, eventual, să colaboreze la diverse proiecte.
Pentru a extrage un maximum de profit din înscrierea ca membru deplin pe una dintre reţelele de socializare pentru profesionişti existente pe Internet la ora actuală, va fi bine să ţinem cont şi de următoarele strategii:
• să ne facem cunoscute ideile de afaceri cu mai mare succes şi să atragem noi colaboratori;
• să ne orientăm, în principal, către identificarea unui job mai bun, către discuţii profesionale pentru colectarea/
accesarea de informaţii valoroase sau bune contacte de afaceri;
• să identificăm exact profesioniştii de care avem nevoie, precum şi oportunităţile reale (în medicină, comerţ, tehnică, artă, ştiinţă, joburi, oricare alt domeniu de interes pentru noi).
Un cont făcut pe o reţea de socializare pentru profesionişti se poate dovedi, într-o primă fază, complet inutil, însă, pe parcurs, e necesar să căutăm informaţii necesare în plan profesional; nu este, desigur, soluţia completă, însă avantajele folosirii acestor reţele merită a fi avute în vedere pentru atingerea obiectivelor noastre profesionale, de viaţă.
Cele mai cunoscute rețele sociale:
· Facebook - circa 1,310,000,000 membri (septembrie 2011) în toată lumea[1]
· Flickr - rețea mondială pentru informații de tip imagine și fotografie
· LinkedIn - 300 milioane utilizatori;[2] pentru managementul carierei și relațiilor profesionale
· Instagram - 30 milioane de utilizatori[3]
· Pinterest - circa 70 mil. utilizatori[4]
· Twitter - circa 1 miliard membri (iunie 2014) - pentru răspândirea rapidă, în mase, a unor știri textuale scurte, de maxim 140 caractere.
· YouTube - 1 miliard utilizatori.[5]
În România rețelele sociale au apărut în 2008, o dată cu apariția Twitter și Facebook.
În ultimii ani comunicația maselor prin rețelele sociale are consecințe din ce în ce mai vizibile, chiar și pe plan mondial. Analiștii sunt de părere că fără rețele sociale evenimentele s-ar fi desfășurat altfel.
Câteva exemple de evenimente recente (2011) influențate puternic de comunicația prin rețele sociale:
· protestele din Egipt care au dus la demisia lui Hosni Mubarak, președintele statului;
· revolta populară din Tunisia care a dus la răsturnarea președintelui Zine El Abidine Ben Ali;
· dovedirea de plagiate, ca de ex. lucrarea de doctorat a fostului ministru al apărării din Germania, graful Karl-Theodor zu Guttenberg.
· convocarea publicului la diverse întruniri sau chiar demonstrații poate fi ușurată; de exemplu s-au înmulțit așa-numitele facebook parties (singular: facebook party).
· protestele publice și mișcarea cetățenilor împotriva proiectului de cale ferată „Stuttgart 21” (Germania). Proiectul încă nu e decis.
· Influența rețelelor YouTube, facebook și twitter a schimbat deja radical industria divertismentului (showbizul sau entertainment industry). Un exemplu tipic este artista americană Lady Gaga, care atrage milioane de fani și cumpărători pe baza acestor rețele.
4. Aplicație:
Brainstorming
Ce pericole sunt în reţelele sociale prin oferirea datelor personale şi a folosirii mesajelor prin reţelele de socializare? Poate fi filtrată informaţia sau folosită în alte scopuri?
Care sunt consecinţele relaţiei mediate prin intermediul ecranului, când toată interacţiunea cu celălalt se petrece la distanţă? E important acel clic – LIKE, pentru tine sau prieteni?
Prietenii sunt unele dintre multele produse afişate. Prietenia trece, astfel, în categoria amuzamentelor şi a distracţiilor.
Experienţa Facebook ar putea încuraja un fel de narcisism, ar putea să nu rămână nimic altceva decât afişarea sinelui?
Putem supravieţui într-o lume a relaţiilor virtuale în care copiii pot intra cu uşurinţă?