Sarcinile profesorului diriginte ar putea fi sintetizate astfel:

Ø  Organizează, conduce şi desfăşoară activităţi educative cu clasa la care a fost numit diriginte de către Consiliul de administraţie.

Ø  Se preocupă de cunoaşterea elevilor şi a microgrupului clasei.

Ø  Asigură ordinea, curăţenia şi disciplina în clasă.

Ø  Menţine o permanentă legătură cu profesorii care predau la clasă în scopul armonizării şi optimizării eforturilor acestora.

Ø  Realizează evaluarea comportamentală, acordă notele şi stabileşte mediile la purtare; când e cazul supune situaţia disciplinară dezbaterii Consiliului profesoral al şcolii;

 

Ø  Calculează mediile generale ale elevilor şi răspunde de corectitudinea completării catalogului clasei.

Ø  Menţine o permanentă legătură cu familiile elevilor prin vizite la domiciliu, şedinţe, lectorate etc., invitându-i şi la unele activităţi şcolare şi extraşcolare ale clasei.

Ø  Organizează şi conduce activităţile şcolare şi extraşcolare la nivelul clasei.

Ø  Sprijină, încurajează şi stimulează orice acţiune care are ca scop dezvoltarea personalităţii elevului (participarea acestora la cercuri, olimpiade, concursuri sportive, manifestări sau concursuri artistice, acţiuni umanitare, excursii tematice etc) şi ajută la împlinirea lui pe orice plan.

Ø  Colaborează cu conducerea şcolii şi secretarul şcolii pentru menţinerea unei evidenţe clare a situaţiei şcolare şi disciplinare a elevilor clasei.

Ø  Întocmeşte programul managerial şi tematica orelor de dirigenţie şi susţine orele propuse conform orarului.

Ø  Completează caietul dirigintelui şi fişele psihopedagogice ale elevilor clasei.

Ø  Acordă premii şi distincţii elevilor clasei pentru situaţia şcolară şi disciplinară.

Ø  Consiliază elevii clasei şi părinţii acestora în toate problemele cu care se confruntă  aceştia.

Ø  Sprijină elevii clasei în orientarea lor şcolară şi profesională în funcţie de aptitudinile şi înclinaţiile lor, supraveghează şi îndrumă activitatea lor pe întregul parcurs şcolar.

Ø  Încheie acorduri de parteneriat cu alte grupuri, instituţii etc. interesate în formarea şcolară şi profesională a elevilor, mai ales la nivelul comunităţii locale.

Model Mapa dirigentului

ÎN RELAŢIA CU ELEVII NU UITAŢI!

  1. Pedepsele paralizează imaginaţia; dar nu orice imaginaţie duce la un comportament dorit!
  2. Coborâţi între elevi, dar nu vă confundaţi cu ei. Contrariul produce confuzie, dezorientare! Empatia este necesară pentru a-l putea înţelege pe elev în orice situaţie.
  3. Fiţi răbdător şi dovediţi stăpânire de sine; aceasta mai cu seamă în momentele de criză!
  4. Atitudinea îngăduitoare a educatorului nu trebuie să izvorască din indiferenţă, ci din înţelepciune, competenţă şi pasiune!
  5. Nu ridiculizaţi în public nereuşita elevilor; acordaţi-le şansa! Fiţi întotdeauna obiectivi!
  6. Stimulaţi ideile valoroase ale elevilor; nu vă faceţi că nu le pricepeţi sau, şi mai rău, că nu vă privesc! Ideile lor pot fi surse de inspiraţie pentru dumneavoastră!
  7. Manifestaţi admiraţie pentru valorile autentice; modelele dumneavoastră de viaţă pot fi şi modelele elevilor!
  8. Manifestaţi o atitudine pozitivă faţă de elevi; încurajarea, lauda pot aduce de cele mai multe ori o energie suplimentară pentru depăşirea greutăţilor de către elevi!
  9. Fiţi autoritari în relaţia cu elevii; autoritatea trebuie să fie căpătată, însă, prin pregătirea profesională şi iubire faţă de elevi.

TABEL NOMINAL

Nr. crt.

Nume şi prenume

Medie semestrul I

Notă purtare

Nr. telefon

Observaţii

1.

2.

...

PROIECT DE ACTIVITATE

TEMA: ...

OBIECTIVUL GENERAL: ...

OBIECTIVE OPERAŢIONALE: ...

STRATEGIE: ...

  1. Metode: ...
  2. Tehnici: ...

3.      Materiale folosite: ...

DESFĂŞURARE: ....

TEMA DE REFLECŢIE:

EVALUAREA OREI: ...

FIŞA PSIHOPEDAGOGICĂ

a elevului ...

născut  în anul ... .

în localitatea ...

judeţul ...

a urmat clasele anterioare la şcolile: ...

Clasele

Şcoala- localitatea, judeţul

Rezultate (global)

I

a - II - a

...

I.                    DATE FAMILIALE

1. Ocupaţia părinţilor: tata: ...

                                    mama: ...

2. Structura şi componenţa familiei: ...

3. Atmosfera şi climatul educativ: ...

4. Condiţii de viaţă şi de muncă ale elevului: ...

5. Influenţe extrafamiliale (vecinătatea, cercul de prieteni etc.): ...

II.                 DATE MEDICALE

1. Antecedente: ...

2. Dezvoltarea fizică şi starea sănătăţii: ...

REZULTATE ÎN ACTIVITATEA ELEVULUI

1. Rezultate la învăţătură: ...

a). Grafic global (pe clase)                                                                                                                                                                  b). Date selective

Elev

fb.

b.

m.

s.

Clasa (anul)

Secţia

Materii cu rezultate

Cele mai bune (m)

Cele mai slabe (m)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Clasa (anul): ...

Clasificat n/N

c). Aspiraţiile şi reacţiile părinţilor în legătură cu rezultatele şcolare ale elevului: ...

2. Cercuri pe materii                                                                Participarea la concursuri

frecventate de elev: ...                                                             şcolare şi extraşcolare: ...

Clasa-cercul: ...

Rezultate: ... .

3. Munca independentă desfăşurată de elev:

Lectura    neselectivă  rezolvă problemele de:                 Alte activităţi: arte plastice:

                selectivă                   matematică                muzică, sport, formaţii artistice

            în ce domenii:               fizică                                    tehnică: ...                 

4. Ce vrea să urmeze la absolvirea şcolii generale, respectiv a liceului.

            a). Dorinţele părinţilor: ...                                          b). Aspiraţiile elevului: ...

5. Ce vrea să urmeze la absolvirea şcolii generale, respectiv a liceului.

            a). Dorinţele părinţilor: ...                                          b). Aspiraţiile elevului: ...

III.              INTELIGENŢA ŞI STILUL DE MUNCĂ

1. Nivelul de inteligenţă al elevului: puterea de judecată, capacitatea de înţelegere, priceperea de a sistematiza, de a desprinde esenţialul, de a stabili legături (asociaţii) etc..

Nivel (de inteligenţă)

foarte inteligent

inteligent

mediocru

mai scăzut

 ...

2. Cum lucrează elevul, stilul său de muncă: ...

a). Cum lucrează: ...                                                    b). Sârguinţa (hărnicia): ...

Foarte

sârguincios

Sârguincios

Puţin

sârguincios

Deloc sârguincios

sistematic, temeinic, cu preocupări de adâncire (depăşind manualul sau programa)

organizat, ritmic, rămânând în limitele

manualului (programei)

inegal, prezintă fluctuaţii vizibile în                          c). independenţă, creativitate

note, alternează pregătirea conştiincioasă

cu perioade de delăsare                                               inventiv, cu manifestări de creativitate

neglijent, improvizează răspunsurile,                        ocazional are iniţiativă, manifestă

copiază temele, speculează nota                                      independenţă

                                                                                   

                                                                                    lucrează mai mult şablonat, stereotip

învaţă în salturi, numai pentru                                  

a obţine nota de trecere                                               nu manifestă deloc iniţiativă şi

                                                                                            independenţă

…………………………….                                      ………………………………………..

IV.              CONDUITA LA LECŢII ŞI ÎN COLECTIVUL ŞCOLAR

1. Conduita elevului la lecţii: ...

            a). Cum se pregăteşte:                                     c). Disciplina la lecţii:

vine pregătit la ore, cu temele de acasă                     se încadrează în disciplina lecţiei, este

    făcute cu regularitate                                                    receptiv la observaţii şi îndrumări

alternează pregătirea conştiincioasă                           disciplinat numai în condiţii de supraveghere sau constrângere,        

            b). Participarea                                                    

intervine cu completări, participă activ,                    nedisciplinat, chiar turbulent, atrage şi

    îşi aduce contribuţia spontană la lecţia nouă              alţii în abateri

manifestă interes inegal, fluctuant                             fuge de la ore, are atitudine de bravare,   se lasă greu antrenat, participă numai când                preocupări laterale

    este direct solicitat

obişnuit inactiv, parcă absent; numai observaţiile repetate îl aduc la ordine.

2. Corelaţia dintre rezultate, posibilităţi intelectuale (aptitudini) şi motivaţie (sârguinţă, interes etc.): ... .

3. Activităţi şi conduita elevului în colectiv:

            a). Cum participă la viaţa colectivului:                       b). Cum este apreciat de colegi:         

mai mult retras, izolat, nu se interesează de bun coleg, sensibil la greutăţile, probleme-

    problemele colectivului                                               le celorlalţi

se sustrage de la munci sociale, lucrează                   preocupat mai mult de sine, individualist,

numai din obligaţie                                                     egoist

face strictul necesar dar fără vreo iniţiativ     ă          preţuit pentru rezultatele la învăţătură

se integrează în colectiv, este bun executant,            apreciat pentru poziţia în colectivul clasei

dar fără opinie proprie

autoritar, bun organizator şi animator al                   preţuit pentru performanţele extraşcolare

    colectivului

4. Comportarea generală a elevului, nota la purtare:

cu abateri disciplinare grave

cu abateri disciplinare minore, dar mai frecvente

comportare corectă, cuviincioasă

este un exemplu de purtare

5. Atitudinile şi reacţiile elevului faţă de aprecieri şi note (nota critică, reacţii faţă de note, efecte frustrante ale aprecierii şcolare, reacţiile elevului faţă de aprecierile pozitive şi negative): ... .

V.                TRĂSĂTURI DE PERSONALITATE

1. Firea şi temperamentul elevului:

            a). Introvertit – extravertit                                          c). Dispoziţia afectivă generală

deschis, comunicativ, sociabil                                    realist, cu înclinaţii practice, utilitariste

închis, rezervat, puţin sociabil                                   vesel, optimist

înclinat spre meditaţie, „interiorizare”,

singurătate

b). Temperament

visător cu tendinţe romantice                                   mai mul trist, uneori deprimat, cu o umbră   de melancolie

impulsiv, nestăpânit, uneori brutal

energic, vioi, uşor adaptabil

liniştit, domol, reţinut, chiar lent

rezistenţă redusă la efort, extrem de sensibil

2. Echilibru emotiv:

hiperemotiv, excesiv de timid, emoţiile îi dezorganizează performanţele

emotiv, dar fără reacţii dezadaptate

controlat, stăpânit (cu preţul unui efort)

calm, echilibrat, uneori nepăsător

3. Trăsături dominante de caracter:

a). pozitive: ...

b). negative: ...

VI.              MĂSURI, ACŢIUNI PENTRU ÎMBUNĂTĂŢIREA SITUAŢIEI

1. Cu părinţii: ... .

2. Cu diriginţii şi cu ceilalţi profesori: ... .

3. Cu elevul: ... .

VII.           CONCLUZII:

...