Ca bună practică prezentăm un program care oferă activități de formare cu privire la învățarea interculturală. Activitățile sunt împărțite în patru module, dupa cum urmează:
Propunere Modulul 1: DIVERSITATE CULTURALĂ ÎN EUROPA
Subiect: Informații despre dezvoltarea istorică a Europei într-un mod critic
Scrierea şi predarea istoriei este mereu predispusă la etnocentrism, naționalism și, uneori, xenofobie.
Deşi joacă un rol important în definirea identităţii sociale şi naţionale, istoria, din cauza modului în care este predată, întărește de multe ori prejudecățile și stereotipiile existente despre popoare sau ţări.
Educația interculturală ar trebui să promoveze învăţarea istoriei din perspective diferite. Nu este niciodată doar un singur adevăr și acest lucru este mai plin de înţeles în istorie decât în orice altă disciplină.
1. Desenați un calendar din 1500 până în prezent pe o tablă mare sau pe coli de flipchart.
2. Aduceţi bolduri sau bandă adezivă.
Timp de lucru: Aprox. 60 de minute.
Grupul poate fi oricât de mare.
1. Invitaţi fiecare participant să se gândească la 5 date istorice importante pentru ţara şi
cultura lor şi să scrie aceste evenimente, împreună cu data când s-au desfăşurat;
2. Când toţi au făcut acest lucru, cereţi-le să spună de ce sunt importante datele respective, ce semnifică şi de ce le-au ales.
3. Invitaţi participanţii să spună dacă datele sau evenimentele alese i-au surprins sau dacă le cunoşteau pe toate.
Dacă există evenimente necunoscute, cereţi-le celor care le-au menţionat să le explice mai detaliat.
4. Discutaţi despre motivele care ne determină să învăţăm şi să reţinem anumite evenimente istorice şi nu pe altele.
Scop: Informarea cursanţilor cu privire la dezvoltarea istorică a Europei, într-un mod critic
Subiect: Informații despre minoritățile din europa
Bani, bani, bani!
Obiective de învăţare:
- demonstrarea faptului că oamenii pot fi şi europeni și, în acelaşi timp, să-si păstreze moștenirea lor culturală.
Materiale necesare:
Fișa: Bani, bani, bani!
Fișa: A cui monedă este?
Fișa: Ce înseamnă acest simbol?
Instrucțiuni:
a) Distribuiți fișa "Bani, bani, bani" ca spărgător de gheață,
b) Distribuiți fișa "A cui monedă este?",
Cereţi-le participanților să identifice din ce țară provin monedele,
c) După ce se face identificarea, puteți distribui fișa "Ce înseamnă acest simbol?",
Explicarea diferitelor simboluri este o modalitate de îmbogăţire a cunoștințelor despre alte tări.
Obiectiv: Conștientizarea cu privire la diferitele minorități și
drepturile minorităților în Europa
Subiect: Informații despre minoritățile din Europa
Minorităţi existente în Europa din cele mai vechi timpuri
Există o serie de vechi minorități în Europa care oferă punctul central al unui foarte interesant proiect de cercetare.
Obiective de învățare:
- Demonstrarea faptului că diversitatea etnică este o veche trăsătură a Europei.
- Înţelegerea faptului că migrația spre interior a fost dintotdeauna o caracteristică a istoriei
europene.
- Conștientizarea faptului că din cele mai vechi timpuri au existat minorităţi în Europa.
a) Împărțiți cursanţii în cinci grupuri de cercetare a următoarelor comunități din Europa:
• ţigani,
• basci,
• evrei
• musulmani;
b) Cereți fiecărui grup să facă o prezentare respectând următoarele cerinţe:
1. Un rezumat de 2 pagini cu privire la istoria comunității respective, care să includă: motivele pentru care au venit în Europa (în cazul în care aceştia au fost un grup de migranți), contribuția etniei la dezvoltarea societăţii europene;
2. Trebuie de asemenea să includă prezentarea acelor părți ale Europei unde minoritatea respectivă trăieşte în număr mare, experiențe pozitive și negative de viață în Europa, inclusiv rasism/discriminare, denumiri/cuvinte asociate cu comunitatea.
Obiectiv: Conștientizarea cu privire la diferitele minorități și drepturile minorităților în Europa
Subiect: Să învăţăm despre migraţie
1. Care sunt cauzele migraţiei?
2. De ce migrează oamenii?
Timp de lucru - 10 minute:
Prezentați întrebarea, cereți-le cursanţilor să se gândească la câteva motive pe care să le scrie pe tablă.
Încurajați elevii să se gândească la familiile și prietenii care s-au mutat într-o altă țară și la motivele lor. Întrebați-i dacă cunosc termenul “migraţie” şi discutaţi-l.
Timp de lucru - 30 minute:
Priviti acest film: http://www.goodnesstv.org/en/videos/voir/47937
După vizionarea filmului, discutaţi pe marginea următoarelor întrebări:
- Cum v-aţi simţit pe parcursul vizionării filmului?
- A fost ceva ce vi s-a părut surprinzător?
- Care sunt motivele petru emigrare pe care le invocă persoanele din film?
- Au existat termeni cu care nu sunteţi familiarizaţi?
Puteți urmări, de asemenea, filmul existent la: http://www.goodnesstv.org/en/categories/
Scop: Creşterea gradului de înţelegere a fenomenului migraţiei
Modulul 2: SĂ ÎNVĂŢĂM DESPRE CULTURĂ ŞI IDENTITATE
Subiect: Luarea de măsuri în domeniul migrației
Luarea de măsuri
Sărbătoriţi Ziua Mondială a Refugiaților și Ziua Internațională a Migranților.
Organizația Națiunilor Unite (ONU) a desemnat zile speciale în fiecare an pentru a sărbători și a crește gradul de conștientizare cu privire la această poblemă globală.
Ziua Mondială a ONU pentru Refugiați este 20 iunie și respectiv
Ziua Internațională a Migranților este data de 18 decembrie, a fiecărui an.
Implicaţi-vă în evenimente comunitare pentru a sărbători și sensibiliza elevii cu privire la experiențele unice și contribuțiile refugiaților și migranților la comunitatea ta.
Urmăriți link-uri utile:
www.un.org/en/events/refugeeday/
www.un.org/en/events/migrantsday/
Invitaţi un migrant sau o organizație de caritate care sprijină migranții să susţină un discurs în școală.
Luaţi legatura cu o organizaţie caritabilă care susţine migranţii şi cereţi-le să vorbească despre acest fenomen, venind cu date şi exemple concrete.
Scop: Îmbogăţirea cunoştinţelor cu privire la migrație
Subiect: Conştientizarea diversităţii (partea I)
Ceapa diversităţii
Pas cu pas:
1. Participanţilor li se cere să formeze două cercuri concentrice, precum inelele unei cepe. Se vor aseza faţă în faţă, în perechi;
2. Fiecare pereche trebuie să găsească (foarte rapid, în aproximativ 2 minute) un lucru (obicei, aspect, atitudine, etc.) pe care îl au în comun şi să identifice o modalitate de a-l exprima (pot să recurgă la orice modalitate sau aceasta poate fi impusă ca fiind diferită de fiecare dată: spre exemplu, le puteţi impune să cânte un cântec, să mimeze ceva, să scrie 2-3 versuri, să facă zgomote, să găsească un simbol, etc.);
3. Perechile prezintă ceea ce au în comun în faţa celorlalţi membri ai grupului, care trebuie să ghicească care este acel element comun;
4. Odată ce au realizat prezentarea, persoana din pereche care se afla pe inelul exterior se deplasează un pas către dreapta, astfel încât să formeze o nouă pereche cu altcineva. Puteţi să daţi indicaţii mai specifice referitoare la similitudinea pe care trebuie să o găsească (mâncare preferată, ce mi-a plăcut/nu mi-a plăcut la şcoală, familie, muzică, obiceiuri, orientare politică, etc), intrând în cât mai multe amănunte.
5. Perechile se pot schimba de câteva ori, până când cercul este complet, până se ajunge la perechea initială. O variantă mai dificilă ar fi aceea a căutării diferenţelor în cuplu.
Reflecţie şi evaluare:
Moderatorul nu trebuie să întrerupă perechile în timpul discuţiei, ceea ce trebuie să sublinieze însă este necesitatea ca fiecare cuplu să ajungă la un consens. Moderatorul observă procesul şi ia notiţe pentru discuţii suplimentare, punând întrebări precum; Ce similitudini/diferenţe ne-au sur prins? Care este originea lor? În ce măsură diferenţele dintre noi pot fi complementare?
Scop: Evidenţierea, recunoaşterea şi aprecierea diversităţii
Subiect: Conştientizarea diversităţii (partea a II-a)
Jocul umbrelei
Obiectiv – Conştientizarea ideii că fiecare dintre noi este unic şi aprecierea diferenţelor existente între membrii unui grup. Explorarea evoluţiei subgrupurilor în cadrul societăţii.
Materiale - Mai multe umbrele. În cazul în care utilizarea de umbrele reale este imposibilă, desenaţi umbrele pe coli mari. Utilizaţi post-it-uri, markere, etc..
Timpul minim necesar - 30 de minute.
Metoda:
• Împărțiți participanții în patru grupuri.
Daţi fiecărui grup o umbrelă, niste post-it-uri și un marker.
• În grupe, membrilor li se cere să găsească cât mai multe lucruri pe care le au în comun, care sunt împărtășite de către fiecare membru al grupului. Acestea sunt scrise pe post-it-uri și lipite pe umbrella grupului;
• Acest lucru va dezvălui, pe lângă elementele comune, şi unele lucruri care îi diferenţiază pe
membrii grupului, de care aceştia sunt mândri. Scrieţi şi aceste lucruri pe post-it-uri pe care cursanţii le vor lipi pe haine, ca pe nişte insigne.
Prejudecata referitoare la insigne este aceea ca insignele = etichete, ceea ce nu este adevarat.
• După un timp, aduceţi grupurile împreună și cereți-le să verifice dacă pot forma un grup. Dintre toate lucrurile amintite, ce au cu toţii în comun? Participanții le lipesc pe o singură umbrelă comună.
• Vor exista cursanţi care vor întâlni alţi cursanţi cu un ecuson similar și astfel ei formează un sub grup, deşi continuă să facă parte şi din grupul mai mare, care-i include pe toţi.
Discuţii:
• Invitați participanții să discute diferențele de care ei, ca indivizi, se simt mândri;
• Explorarea sentimentelor de excludere și includere pe care le încearcă în timpul jocului;
• Discutați despre faptul că, la un moment dat, participanții au trebuit să opteze, să aleagă dacă să aparţină sau nu unui grup;
• Ce atitudine au avut faţă de cei lăsaţi pe dinafară? Au fost preţuite şi acceptate diferenţele existente între ei?
• Atrageţi atenţia asupra insignelor de care fiecare participant s-a simţit mândru să le poarte şi care au fost alese de fiecare participant şi etichetele puse de alţii, pe care nu ni le dorim;
• Încurajați participanții să analizeze experiența lor în subgrupuri umbrelă mai mici
• Încurajați grupul să se gândească la modul în care anumite grupuri sunt excluse și marginalizate în societate în general.
Scop: Evidenţierea, recunoaşterea şi aprecierea diversităţii
Subiect: Conştientizarea diversităţii (partea a III-a)
Cartoful diversităţii
Obiectiv – sprijinirea tinerilor în a recunoaste și aprecia anumite modalităţi personale de manifestare care îi diferenţiază de alte persoane din grupul lor și în a aprecia modul în care alții sunt diferiţi de ei.
Grupa de vârstă – orice vârstă
Materiale - Fiecare persoană care participă va avea nevoie de un cartof și o fotografie recentă de care sunt mândri. Formatorul va trebui să aducă etichete adezive pe care să se poată scrie.
Timpul minim necesar - 30 minute
Partea I - Cereţi tuturor să se uite cu atenție la cartofii lor, să încerce să memorize exact forma, dimensiunea, eventualele denivelări, semne existente pe cartof.
Se pun apoi toţi cartofii într-un sac mare, se amestecă și se varsă apoi pe podea.
Cereţi-le participanţilor să identifice cartofii pe care i-au avut iniţial.
După joc, se poate discuta despre modul în care fiecare cartof, chiar dacă este foarte diferit de ceilalţi, a putut fi identificat.
Partea a II a - Cereți fiecarui participant să se gândească la propria persoană şi să găsească o trăsătură care îi diferenţiază de ceilalţi de care sunt mândri.
Încurajați-i să se gândească la:
1) Aspectul fizic, aptitudini, talent, personalitate;
2) Moduri în care preferinţele lor diferă de ale oricărui altcineva din grup.
Cereţi-le să scrie două afirmatii referitoare la punctele 1) și 2) pe o bucată de hârtie, pe care apoi să o lipească pe un panou lângă propria fotografie.
Toţi cursanţii vor citi apoi afirmatiile, încercând să memoreze fiecare persoană şi caracteristică ce o reprezintă.
După aceea, fotografiile şi biletele cu caracteristicile personale sunt amestecate.
Sarcina de lucru este aceea de a potrivi caracteristicile cu fotografiile.
Partea a III a. - Daţi unui grup mai mic sarcina de a folosi insignele realizate anterior pentru a face o listă a tuturor abilităţilor, talentelor, atributelor, experiențelor și competențelor membrilor grupului.
Toţi participanţii apoi poarta o discuție despre:
• Cereţi tuturor să vorbească despre caracteristicile pe care le admiră la ceilalţi;
• Cereţi participanţilor să vorbească despre felul în care vor să fie priviţi de ceilalţi;
• Ce atitudine au oamenii faţă de cei care sunt diferiţi?
Scop: Evidenţierea, recunoaşterea şi aprecierea individualităţii, dincolo de normele nationale/religioase/entice
Modulul 3: LUPTA CU INTOLERANŢA
Subiect: Înţelegerea discriminării şi lupta împotriva ei
Barometrul discriminării
Obiectiv - Discuţii cu privire la prejudecăţi – o mai bună înţelegere a conceptului
Grupe de 10-15 sau 20-30 cursanţi, divizate, la rândul lor, în grupe mai mici, de 8-10 persoane.
Materiale: flipchart, pixuri, markere, etc.
Indicații: Vom juca jocul barometrului:
Dacă mergeţi către colţul din dreapta, înseamnă că sunteţi de acord,
dacă mergeţi spre coltul din stânga, înseamnă că nu sunteţi de acord.
După cum puteţi vedea, nu există cale de mijloc ( însemnând “nu sunt sigur” ), aşa că hotărâţi-vă şi alegeţi varianta către care înclinaţi mai mult.
Atunci când veţi face alegerea, va trebui să o motivaţi.
Nu vor exista alte discuţii sau comentarii.
Afirmaţii:
a) Anumite prejudecăţi sunt utile.
b) Am dreptul să am prejudecăţi.
c) Nu am prejudecăţi.
d) Prejudecăţile conduc către discriminare întotdeauna.
Cu şireturile mele timp 90 minute
Obiectiv - Analiza privilegiilor sociale, a discriminării multiple și a efectelor lor cumulate asupra egalităţii de șanse.
Grup: 15 ÷ 30 cursanţi
Materiale: flipchart, markere, spațiu suficient pentru participanți pentru a forma o linie stând unul lângă altul
Descriere:
• Cereți participanților să se aşeze în linie dreaptă, stând unul lângă altul, să se ţină de mână şi să păstreze tăcerea.
• Formatorii numesc anumite categorii și toți cei ce se identifică cu aceasta trebuie să facă un pas înainte sau unul înapoi
• Așa cum este indicat de către formatori, un pas înainte înseamnă că această categorie este o sursă de avantaj în societate
• Un pas înapoi înseamnă că este o sursă de dezavantaje, de exemplu, "Dacă sunteți bărbat, faceţi un pas înainte".
• În cazul în care se ajunge la un punct în care nu se mai pot ține de mâna, ei trebuie să-şi dea
drumul;
• Creați o listă de situații care implică diferite categorii: de vârstă, studii, de fundal socio-economic, culoare a pielii, etnie, religie, orientare sexuală ...
• După ce citiţi câteva, cere participanților să rămână pe locul pe care sunt și puneţi un "premiu", la câțiva metri de participanți.
Spuneţi grupului că acest premiu reprezintă un obiectiv pe care îl au și vor trebui să concureze pentru el.
Scop: Creşterea gradului de înţelegere a fenomenului discriminării şi familiarizarea cu metode de luptă împotriva discriminării.
Subiect: Înţelegerea rasismului şi lupta împotriva lui
Săptămâna anti-intimidare: în vederea organizării unei săptămâni anti-intimidare, vizitaţi acest site: Anti-Bullying Alliance (2006): 50 Ideas for Anti-Bullying Week.
http://peacefulschoolsinternational.org/wp content/uploads/50_ideas_for_anti_bullying_week.pdfURL [07.03.2014]
Ochiul mass-media
Obiective: • Examinarea rolului mass-media şi al rasismului;
• Reflectarea asupra pericolului de a eticheta oamenii, chiar şi atunci când acest lucru nu este intenţionat;
• Reflectarea asupra dezinformării voite prin mass-media.
Context
Mass-media are un rol important de jucat în ceea ce priveşte rasismul. Mass-media poate juca un rol important în evidențierea rasismului ca o problemă în societate și raportarea cu privire la modul în care organizațiile guvernamentale și non-guvernamentale se ocupă cu combaterea rasismului și promovează o societate mai incluzivă.
Cu toate acestea, modalitatea de raportare a fost uneori neconcordantă cu problemele de rasism și diversitate culturală în societatea noastră, un fapt recunoscut de către cei care lucrează în industria mass-media, cum ar fi Uniunea Națională a Jurnaliștilor care a fost activă în promovarea bunelor practici.
Să ne gandim la modul în care mass-media prezintă una sau toate dintre următoarele subiecte: • Călătorii;
• Negrii și grupurile etnice minoritare;
• Refugiații și solicitanții de azil.
Materiale: - Cereți participanților să colecteze articole din ziar despre grupuri, cum ar fi călătorii sau refugiații și solicitanții de azil dintr-o gamă variată de ziare pe o anumită perioadă de timp.
Grupa de vârstă: peste 16 ani
Timp: 30 ÷ 45 minute
Metoda: • Împărțiți cursanţii în grupuri mici de patru sau cinci persoane;
• Numiţi o persoană care să facă raportările. Ei vor prezenta raportul după 20 de minute;
• Fotocopii ale articolelor selectate vor circula în cadrul grupelor;
• Cereți fiecărui grup să decidă care este subiectul articolelor;
• Ce fel de mesaj este trimis de titlul articolului?
• Ce fel de mesaje sunt transmise de către conținutul articolului?
• Există un limbaj emotiv, patetic, în articol sau în titlu?
Scop: Creşterea gradului de conştientizare cu privire la rasism şi măsurile ce pot fi luate pentru contracararea acestei atitudini.
.