Preocuparea pentru dezvoltarea spiritului creativ a condus şi la elaborarea unor metode şi procedee specifice de stimulare a creativităţii. Cele mai cunoscute sunt: brainstorming-ul; sinectica metoda 6-3-5; metoda Phillips 6-6; discuţia-panel. Este vorba despre tehnici care sunt operante mai ales în condiţii de grup. Acestor metode, care au deja o îndelungată tradiţie de utilizare, li s-a adăugat, în ultimii ani, rezolvarea creativă a problemelor (,,creative problem solving“, prescurtata CPS).
Brainstorming (,,Furtună în creier” sau ,,metoda asaltului de idei“) este cea mai cunoscută metodă de grup , folosită pentru producerea ideilor creative. Esenţa acestei metode constă în separarea momentului emiterii ideilor de momentul evaluării lor. În constituirea grupului se vor respecta câteva exigenţe : participarea benevolă a membrilor; relaţiile amiabile între participanţi şi interdicţia de a face parte din acelaşi grup un şef şi un subaltern.
Pe parcursul aplicării acestei metode, participanţii trebuie să respecte cele patru reguli:
- Judecata critică este interzisă!
- Daţi frâu liber imaginaţiei ( idei cat mai absurde , mai fanteziste )!
- Gândiţi-vă la cât mai multe idei posibile!
- Preluaţi şi dezvoltaţi ideile celorlalţi!
Brainstorming-ul oferă posibilitatea manifestării libere, spontane a gândirii şi imaginaţiei membrilor grupului, precum şi creşterea productivităţii creativităţii individuale ca urmare a interacţiunii membrilor într-o situaţie de grup. Tehnica asaltului de idei nu este indicată pentru orice fel de problemă. Ea se poate folosi şi în şcoală , atât în cadrul orelor curente , cât şi în cadrul orelor educative ori în cercurile pe specialităţi.
Sinectica a fost creată de psihologul american W. Gordon . Termenul înseamnă a pune împreună elemente diferite şi aparent fără legatură între ele . Daca brainstorming-ul se bazează pe asociaţiile libere de idei, sinectica presupune utilizarea metaforelor şi a analogiilor . Gordon găseşte acest lucru necesar, deoarece majoritatea problemelor nu sunt noi . Această metodă recurge cu precădere la patru tipuri de analogii: analogia directă, analogia personală, analogia simbolică şi analogia fantastică. Grupul sinectic este format din 5-7 persoane de diferite profesii , care sunt membri participanţi.
Metoda 6-3-5 este o metodă de grup, cifra 6 indicând numărul de membri ai grupului care emit 3 idei , iar acestea sunt prelucrate fiecare de 5 persoane. Prin această metodă se obţine o cantitate mare de idei . Chiar dacă unele din ele se vor repeta , altele vor fi banale ori prea generale în raport cu problema pusă în discuţie, va exista totuşi un număr suficient de mare şi variat de soluţii pentru a avea de unde alege.
Metoda Phillips 6-6 poate fi utilizată atunci când avem de-a face cu grupuri mari de persoane . Pentru a putea obţine participarea directă şi personală a tuturor membrilor grupului la activitate , Donald J. Phillips ( 1948 ) propune divizarea grupului mare în grupuri mai mici , de 6 persoane, care urmează a discuta o problemă timp de 6 minute ( de aici şi denumirea metodei ). Această metodă are avantajul ca într-un interval de timp relativ scurt este consultat un număr mare de persoane, se obţine o varietate de soluţii şi argumente şi se obişnuiesc membrii grupului cu tehnica argumentării, a susţinerii unui punct de vedere, dar şi a ascultării opiniei celuilalt. Poate fi utilizată cu succes la şcoală ca modalitate de a obţine argumente pro şi contra unei alternative de acţiune, pentru stabilirea cauzelor unei situaţii mai dificile din evoluţia grupului, etc.
Discuţia – panel ( panel =. juraţi , experţi ) este o metodă bazată pe utilizarea unui număr restrâns de persoane ( 5-7 ) competente în tema ce urmează a fi discutată ( care formează juriul , în timp ce un auditoriu ascultă în tăcere şi intervine prin mesaje scrise . Discuţii- panel sunt organizate şi de posturile de televiziune.
Metoda rezolvării creative a problemelor a fost formulată în mod explicit de J. P. Guilford dar o regăsim şi la alţii . Cel care defineşte fundamentele procesului de rezolvare creativă a problemelor este Alex F. Osborn. Programele consacrate însuşirii strategiilor şi tehnicilor de rezolvare creativă a problemelor pleacă de la ideea că găsirea soluţiilor nu este o încercare oarbă , ci e nevoie de o focalizare a atenţiei asupra diferitelor etape ale activităţii de rezolvare a problemelor pentru a se ajunge la o soluţie optimă . Fiecare individ poate fi antrenat în direcţia dezvoltării unei atitudini deschise faţă de situaţiile cu care se confruntă , a căutării şi analizării cât mai multor soluţii alternative şi a descoperirii posibilităţilor de aplicare a soluţiilor . Procesul de rezolvare creativă a problemelor parcurge şase etape:
1) Identificarea situaţiei problematice – a zonelor de interes , a provocărilor , a posibilităţilor şi a oportunităţilor.
2) Colectarea datelor - e o etapă în care participanţii identifică şi adună informaţiile necesare, elaborând un tablou cât mai clar al întregii situaţii.
3) Formularea problemei – este , probabil , etapa cea mai dificilă a procesului de rezolvare creativă a problemelor . Ea presupune atacarea problemei într-un mod care să ofere o nouă perspectivă asupra acesteia.
4) Descoperirea ideii – este etapa de generare a cât mai multor idei pentru soluţionarea problemei . E important ca participanţii să producă o cantitate cât mai mare de idei , să combine şi să rearanjeze ideile într-un alt mod , fără teama că vor fi judecaţi.
5) Stabilirea soluţiei – presupune , de fapt , stabilirea criteriilor pentru evaluarea soluţiilor obţinute . Aceste criterii pot fi legate de : costuri , timp , fezabilitate , utilitate , aplicabilitate . În această etapă este solicitată atât gândirea productivă , cât şi cea critică.
6) Realizarea ideilor – este etapa în care soluţiile obţinute trebuie puse în practică.
Rezolvarea creativă a problemelor reprezinta o tehnică , un mod de lucru ce poate fi exersat în clasă şi poate fi însuşit cu uşurinţă de către elevi.
Studiul de caz - reprezintă o metodă de confruntare directă a participanţilor cu o situaţie reală, autentică, luată drept exemplu tipic, reprezentativ pentru un set de situaţii şi evenimente problematice. Termenul provine din latimescul casus = eveniment fortuit.
• Scopurile acestei metode interactive, valoroasă din punct de vedere euristic şi aplicativ constau în:
− realizarea contactului participanţilor cu realităţile complexe, autentice dintr-un domeniu dat, cu scopul familiarizării acestora cu aspectele posibile şi pentru a le dezvolta capacităţile decizionale, operative, optime şi abilităţile de a soluţiona eventualele probleme;
− verificarea gradului de operaţionalitate a cunoştinţelor însuşite, a priceperilor şi deprinderilor, a comportamentelor, în situaţii limită;
− sistematizarea şi consolidarea cunoştinţelor, autoevaluarea din partea fiecărui participant în parte, a gradului de aplicabilitate a acestora în situaţiile create;
− educarea personalităţii, a atitudinilor faţă de ceilalţi participanţi şi faţă de cazul respectiv, tratarea cu maturiate a situaţiilor;
− exersarea capacităţilor organizatorice, de conducere, de evaluare şi decizie asemeni unei situaţii reale;
• În aplicarea metodei studiului de caz, se parcurg şase etape şi anume:
• Etapa 1.: Prezentarea cadrului general în care s-a produs evenimentul şi a cazului respectiv:
? profesorul va alege mai întâi un „ caz” semnificativ domeniului cercetat şi obiectivelor propuse, care să evidenţieze aspectele general-valabile;
? cazul va fi prelucrat şi experimentat mai întâi pe un grup restrâns, apoi va fi propus participanţilor spre analiză;
? prezentarea trebuie să fie cât mai clară, precisă şi completă;
• Etapa 2.: Sesizarea nuanţelor cazului concomitent cu înţelegerea necesităţii rezolvării lui de către participanţi:
? are loc stabilirea aspectelor neclare;
? se pun întrebări de lămurire din partea participanţilor;
? se solicită informaţii suplimentare privitoare la modul de soluţionare a cazului (surse biblio-grafice);
• Etapa 3.: Studiul individual al cazului propus:
? documentarea participanţilor;
? găsirea şi notarea soluţiilor de către participanţi;
• Etapa 4.: Dezbaterea în grup a modurilor de soluţionare a cazului:
? analiza variantelor, fie mai întâi în grupuri mici (5–6 membri) şi apoi în plen, fie direct în plen, fiecare îşi expune variantă propusă;
? compararea rezultatelor obţinute şi analiza critică a acestora printr-o dezbatere liberă, moderată de profesor;
? ierarhizarea variantelor;
• Etapa 5.: Formularea concluziilor optime pe baza luării unor decizii unanime.
•Etapa 6.: Evaluarea modului de rezolvare a situaţiei-caz şi evaluarea grupului de participanţi, analizându-se gradul de participare. Totodată se fac predicţii asupra importanţei reţinerii modalităţilor de soluţionare în vederea aplicării lor la situaţii similare.
O altă metodă nespecifică de stimulare a creativităţii este cea pe care T. Amabile o numeşte ,,Panoul marilor idei trăsnite „. Metodele specifice constau în stimularea elevilor pentru a pune întrebări cu privire la o temă legată de tema ce se predă, fie cadrului didactic, fie de a-şi pune întrebări ei înşişi,unii altora întrebări, desigur într-un cadru organizat, pentru a-şi exprima şi susţine cu argumente propriile păreri în legătură cu tema abordată. Se pot folosi mai des metoda învăţării prin descoperire sau metoda descoperirii dirijate.
Alte metode folosite pentru stimularea creativităţii ar fi: metoda piramidei (metoda bulgărelui de zăpadă ), Interviul grupului creativ, eseul, referatul, proiectul, portofoliul, metoda studiului de caz, metoda FRISCO, metoda Gordon, etc. O altă metodă, foarte des utilizată este jocul didactic. Jean Piajet spunea că - ,, jocul este o asimilare a realităţii la activitatea proprie , oferindu-i acestei activităţi alimentaţia necesară şi transformând realul în funcţie de multiplele trebuinţe ale Eu-lui”.
Creativitatea se învaţă de când începi să o descoperi şi apoi toată viaţa . Când ai descoperit-o îi simţi gustul şi ai nevoie de ea ca de aer. Elevul care are un comportament creativ se implică activ în procesul de învăţare, are o atitudine activă în faţa dificultăţilor, atitudine pozitivă faţă de un risc rezonabil, interese dezvoltate, gândeşte critic, are spirit de observaţie dezvoltat, descoperă soluţii personale la diferite probleme, are gândire divergentă, imaginativă, elaborează produse intelectuale şi materiale originale.
Bibliografie
Oprea, Crenguţa- Lăcrămioara – Strategii didactice interactive, Editura Didactică şi Pedagogică, R.A., Bucureşti, 2007
Radu, I. T. – Evaluarea în procesul didactic, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2000