Formarea inițială, etapă academică a pregătirii profesionale a cadrelor didactice se poate realiza printr-o relație profesională între profesorul debutant/ student/ începător şi mentorul/ maestrul/ profesorul experimentat care va orienta drumul înțelegerii meseriei de profesor activ, de practician la catedră.

       Denumirea de mentor provine de la un personaj mitologic, bătrânul şi înţeleptul sfătuitor al lui Ulise, profesorul lui Telemah, fiul acestuia. Sub îndrumarea lui, Telemah devine un conducător iubit şi eficient. Astăzi, termenul este folosit pentru a numi un prieten şi un model, în acelaşi timp, un sfătuitor - consilier, o persoană care oferă suport, în moduri diferite, pentru a atinge obiectivele propuse.

 

Mentorul îl ajută pe profesorul debutant să-şi dezvolte calităţile de care are nevoie pentru scopurile profesionale propuse. Generic vorbind, acestea sunt: înţelepciunea (înseamnă să înveţe cum lucrează sistemul), analiza (să înţeleagă consecinţele deciziilor şi acţiunilor sale), flexibilitatea (îl învaţă pe tânăr să înveţe din greşeli, să se reconsidere cu încredere, putere şi determinare) şi independenţa (tânărul este pregătit pentru schimbare, gata să-şi asume riscurile).   

Mentorul îl ajută pe profesorul debutant – care este orientat din facultate mai ales asupra aspectelor tehnice ale învăţământului – să nu ignore principiile morale care trebuie să-l călăuzească în activitatea didactică.  Un profesor poate fi un foarte bun specialist la disciplina sa, aplicând tehnici variate de lucru la clasă dar fără rezultate. Atunci el trebuie să-şi pună probleme referitoare la copiii cu care lucrează: 

- Care este nivelul cultural din care provin?; 

- Pot fi identificate diferenţe etnice, culturale, de stil de învăţare?; 

- Ce îndemânări/abilităţi și ce cunoştinţe au ei totuşi și cum modul de instruire abordat este adecvat abilităţilor deja existente? etc. 

Prin astfel de investigaţii reflective profesorul poate angaja în mod conştient dimensiunile morale ale instruirii, cunoscându-şi mai bine elevii și posibilităţile lor de învăţare. 

Şcoala trebuie să se ghideze după principii morale:

 - justiţia, 

- egalitatea, 

- libertatea, 

- cinstea, 

- echitatea în distribuirea resurselor,

- respectul pentru fiecare persoană. 

Profesorii, ca îndrumători, îşi vor concentra efortul, în consecință, și pe dimensiunile morale ale şcolii: 

1. cultivarea copiilor în spiritul unei democraţii sociale şi politice, 

2. asigurarea pentru toţi elevii a accesibilităţii cunoştinţelor,

3. practicarea unei pedagogii care să asigure suport şi încurajare pentru toţi copiii.   

         Profesorul debutant este sfătuit să redacteze rapoarte reflective regulate privind experienţele trăite, sub forma unui jurnal didactic, în care îşi investighează propriile practici. În felul acesta se internalizează ceea ce învaţă, se realizează reflecția asupra acestor lucruri, apoi analiza, ajungându-se astfel la o viziune proprie asupra carierei didactice.

Constrângeri și necesități ale profesorului debutant – analiza de nevoi

         Analiza personală SWOT este un instrument de reflecţie asupr la un anumit moment. Utilitatea acestei analize constă în faptul că te ajută să identifici aspectele care trebuie îmbunătăţite (punctele slabe) şi, cel mai important, îţi permite să identifici punctele tale tari, pe care le poţi valorifica pentru a profita de oportunităţi şi de a contracara orice ameninţări externe care pot apărea în dezvoltarea ta. 

Analiză SWOT trebuie să înceapă prin a examina propriile puncte tari şi cele slabe:

 • Punctele tari 

Punctele tari ale unei persoane formează o parte înnăscută a personalităţii sale, atributele sale, tangibile şi intangibile, interne, care sunt sub controlul direct al persoanei.  Punctele tari sunt caracteristici individuale, cunoscute sub denumirea de competenţe personale şi calităţi interne, tot ceea ce este asociat cu succesul în viaţă şi evoluţia pozitivă. Sunt aspecte pozitive interne, aflate sub control, pe care le poţi valorifica în planificarea personală.

• Punctele slabe 

Punctele slabe sunt aplicări mai puţin reuşite ale unei competenţe sau neexploatarea unui factor care ţi-ar putea aduce competitivitate individuală.  Punctele slabe sunt elementele negative interne pe care le poţi controla şi asupra cărora poţi acţiona pentru a îmbunătăţi caracteristicile negative personale. Ele sunt cele care te împiedică să obţii performanţele dorite.  Punctele slabe pot include: lipsa de experienţă, acces limitat la resurse, abilităţi limitate etc. Ele trebuie luate în considerare, laolaltă cu modul în care subiectul crede că este văzut de ceilalţi.

Este important ca în listă să fie adăugat orice aspect sau domeniu al vieţii personale în legătură cu care există temerea că împiedică progresul în carieră. Trebuie enumerate, cu onestitate, toate lucrurile negative. Deşi nu este întotdeauna confortabil, este indicat ca orice persoană să se concentreze asupra părţilor negative, astfel încât să determine ameliorarea acestora. 

• Oportunităţi 

Acestea sunt condiţii pozitive externe care pot fi fructificate în carieră. Oportunităţile sunt de obicei externe, fiind corelate cu schimbările/evoluţiile tehnologice, cu persoanele care pot influenţa deciziile, schimbările sau situaţiile care pot sprijini profesorul debutant în atingerea aspiraţiilor. Fiind condiţii externe, nu pot fi controlate, dar pe baza lor se poate alcătui un plan util pentru dezvoltarea carierei.

• Ameninţări 

Ameninţările sunt de asemenea influenţe externe, care pot sta în calea succesului, pot avea un impact negativ şi pot reduce competitivitatea profesorului aflat la începutul carierei. Fiind de asemenea externe, nu sunt controlabile, dar le pot fi diminuate efectele. 

Întrebări suport pentru realizarea unei analize SWOT personale:

o Care sunt abilităţile/deprinderile tale? 

o Deţii cunoştinţe de specialitate? 

o Care sunt resursele pe care le deţii şi care susţin aceste puncte tari? 

o Cărei persoane poţi să‐i ceri sfatul, ajutorul sau susţinerea?

o Care sunt caracteristicile tale comportamentale care reprezintă puncte tari în acest context? 

o Care îţi sunt limitele? 

o Ce deprinderi/abilităţi îţi sunt necesare, dar nu le deţii?

o Care sunt resursele (bani, timp sau ajutor) de care ai nevoie şi care îţi lipsesc?

 o Ce anume nu funcţionează în momentul de faţă? 

o Care sunt caracteristicile tale comportamentale care reprezintă o slăbiciune în acest context? 

o Care sunt oportunităţile de luat în considerare? 

o Cum poţi să utilizezi punctele tale tari pentru a fructifica oportunităţile? 

o Ai anumite puncte slabe care ar putea să te împiedice să utilizezi aceste oportunităţi? 

o Care este schimbarea majoră din viaţa ta de care ai nevoie pentru a o îmbunătăţi? 

o Există instrumente speciale care ar fi de ajutor, pe care le deţii sau pe care le poţi crea? 

o Care sunt ameninţările (modificări ale venitului, evenimente etc.) care ar putea să te afecteze negativ? 

o Cum şi în ce măsură te-ar afecta? 

o Te confrunţi cu anumite riscuri dacă vei continua pe calea actuală?  o Care sunt acestea – enumeră-le pe toate. 

o Ce s-ar întâmpla dacă aceste riscuri ar avea loc? 

o Care sunt obstacolele sau blocajele din calea ta?

o În ce măsură punctele tale slabe influenţează creşterea nivelului ameninţărilor sau a impactului? 

o Care sunt punctele tale tari care te-ar putea ajuta să reduci din ameninţările identificate? 

            Pentru realizarea unei analize SWOT complete și corecte e necesar să se facă o analiză realistă a ceea ce eşti astăzi şi a ceea ce îţi doreşti să ajungi.  Ce deprinderi, experienţe sau comportamente te vor ajuta şi care sunt cele la care mai ai de lucrat?  Care sunt factorii externi (lucruri asupra cărora nu ai control) care te-ar putea ajuta sau te-ar putea împiedica.

În opinia practicienilor din sfera managementului resurselor umane, structura unei analize SWOT pentru o persoană ce dorește să lucreze în educație poate fi prezentată astfel: 

Intern

- Puncte tari (aspecte pozitive interioare care pot fi controlate şi pe care le putem folosi în planificarea carierei),

- Puncte slabe (aspecte negative interioare, controlate, pe care avem intenţia de a le îmbunătăţi): 

o experienţa profesională;

o educaţia, cumulând-o pe cea academică şi pe aceea dobândită „on-the-job” şi prin programe de training; 

o cunoştinţe solide în domeniul în care activăm; 

o aşa-numitele abilităţi transferabile (comunicare, lucrul în echipă, leadership etc.);

o caracteristici personale (etica profesională, autodisciplina, rezistenţa la stres, lucrul în condiţii de presiune, creativitate, optimism, energie); 

o contactele personale/reţeaua de prieteni-cunoştinţe; 

o implicarea sau interacţiunea cu diverse grupuri sau asociaţii profesionale;

o lipsa experienţei profesionale; 

o lipsa educaţiei academice, orientată greşit în momentul alegerii sau lipsa educaţiei specifice domeniului de activitate;

o lipsa obiectivelor personale, a autocunoaşterii; 

o abilităţi personale scăzute (leadership, interrelaţionare, comunicare, lucrul în echipă);  o abilităţi scăzute de „vânare” de posturi sau locuri de muncă; 

o caracteristici personale negative (nivel scăzut al eticii profesionale, lipsa disciplinei, a motivaţiei, indecizie, timiditate, emotivitate). 

Extern

 - Oportunităţi (condiţii externe pozitive, necontrolabile, dar pe care le putem folosi în propriul avantaj). 

- Temeri (condiţii externe negative, necontrolabile, dar al căror efect îl putem prevedea/evita):

o tendinţe pozitive în domeniu, ce vor duce la crearea de noi locuri de muncă sau posturi (creştere la nivel local/regional/naţional, globalizare, progres tehnologic); 

o oportunităţi ce pot fi create prin creşterea nivelului educaţiei; 

o domeniul în care lucrăm are o dinamică avansată ce necesită în mod special abilităţi şi cunoştinţe similare cu ale noastre;  o schimbări geo-politice, polarizări economice;

o extinderea/creşterea calitativă a reţelei interpersonale din care facem parte; 

o tendinţe negative în domeniu, ce vor duce la diminuarea locurilor de muncă; 

o concurenţa absolvenţilor/colegilor de facultate; 

o concurenţi cu experienţă, abilităţi şi cunoştinţe superioare; 

o concurenţi cu abilitaţi de prezentare la interviuri superioare;  o concurenţi cu CV-uri mai ample şi mai impresionante;  obstacole întâlnite de-a lungul carierei (lipsa oportunităţilor, a educaţiei potrivite, chiar a şansei); 

o posibilităţi reduse de avansare în domeniu, concurenţa fiind acerbă. 

Analiza SWOT a devenit un instrument managerial foarte frecvent folosit, de asemenea, analiza SWOT se dovedeşte a fi un instrument util în dezvoltarea şi confirmarea obiectivelor strategice. Ea este un cadru instrumental în managementul bazat pe valori, servind, la începuturile aplicării ei, pentru formularea strategiei unei organizaţii, fiind aplicabilă nu doar marilor companii economice, dar şi întreprinderilor mici şi mijlocii, şi ulterior, chiar şi „CV”-ului personal, permiţând găsirea căii corecte pentru atingerea unui obiectiv în carieră.

Elaborarea planului de dezvoltare profesională a profesorului debutant

            Conceptul de planificare pentru dezvoltare personală se referă la crearea unui plan de acţiune care are la bază: 

1. conştientizarea situaţiei; 

2. reflectarea asupra situaţiei; 

3. stabilirea scopurilor; 

4. stabilirea unui plan de acţiune pentru dezvoltare personală fie în contextul carierei, fie în cel al educaţiei, fie al dezvoltării personale. 

Pentru a crea un plan personal de dezvoltare şi acţiune este nevoie de următorii paşi:  - determinarea ţintelor personale de dezvoltare;  - fixarea unei calităţi pe care doriţi s-o dezvoltaţi;  - de ce doriţi să vă dezvoltaţi acea calitate;  - realizarea unui plan de acţiune;  Determinarea ţintelor personale de dezvoltare 

Primul pas constă în determinarea a 2-3 ţinte de dezvoltare. Pentru această etapă pot fi folosite mai multe surse:  - rezultatele unor teste date de-a lungul timpului, 

     - feed-backul primit de la colegi şi superiori, 

      - experienţele din trecut. 

Debutantul trebuie să decidă ce aspect are mai multă nevoie de atenţie. Este necesar ca planul de dezvoltare personală să fie realist, să-l pună în practică, iar aspectele alese să fie relevante. 

Fixarea unei calităţi pe care doreşte s-o dezvolte

Descrierea acest aspect cât se poatei de detaliat, insistând asupra manierei în care ceilalți pot observa schimbarea. Formularea acţiunii în mod pozitiv: ce doriţi să obţineţi, nu ce nu doriţi.  De ce doriţi să vă dezvoltaţi acea calitate? Stabiliţi numai activităţi care să merite atenţia şi efortul dumneavoastră. Trebuie să ştiţi clar de ce doriţi să vă dezvoltaţi acea calitate şi cu ce vă va ajuta în viitor. 

Realizarea unui plan de acţiune 

În planul de acţiune trebuie să stabiliţi clar: 

 cum vă veţi dezvolta acea calitate, în ce situaţii o veţi arăta, 

 ce nevoie şi tip de ajutor aveţi, 

 când veţi întreprinde acţiunile. 

Acest plan de dezvoltare este unul personal, trebuie realizat după nevoile proprii şi după situaţii concrete specifice.