Responsabilul cu perfecționarea este cadrul didactic stabilit la nivelul școlii să gestioneze activitatea de formare continuă a cadrelor didactice dintr-o unitate de învăţământ.
Responsabilul cu perfecţionarea colaborează cu directorul școlii, cadrele didactice, membrii Comisiei pentru perfecţionare din cadrul şcolii dar și cu ISJ-ul.
Activitatea responsabilului cu perfecţionarea presupune:
INFORMAREA PERMANENTĂ/ DOCUMENTAREA
- Acesta se documentează permanent cu privier la legislaţia în vigoare referitoare la perfecţionarea/ formarea continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar
- Acesta facilitează accesul la informaţie pentru toate cadrele didactice din școală
- Responsabilul cu perfecţionarea consultă zilnic site-ul ISJ- pagina inspectorului pentru perfecţionare şi informează cadrele didactice din şcoală cu privire la noutăţile apărute pe site
- Are rolul de a disemina informaţiile din domeniul educațional referitoare la perfecţionarea/ formarea continuă a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar
- Responsabilul cu perfecţionarea organizează la nivelul școlii un centru de informare unde fiecare cadru didactic va putea găsi legislaţia în vigoare privind perfecţionarea/ formarea continuă a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, calendarul activităţilor de perfecţionare prin grade didactice şi examenul naţional de definitivat, precum şi toate documentele referitoare la perfecţionarea/ formarea continuă a cadrelor didactice, transmise de către ISJ şcolii sau postate pe site- pagina inspectorului cu perfecţionarea, CCD
- Responsabilul cu perfecţionarea realizează informări asupra activităţilor de perfecţionare/ formare continuă a cadrelor didactice în cadrul consiliului profesoral și a celui de administrație din şcoală
- Responsabilul cu perfecţionarea întocmeşte o serie de rapoarte către inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane din cadrul ISJ şi echipa managerială a instituţiei de învăţământ.
- Responsabilul cu perfecţionarea întocmeşte diferite tipuri de statistici solicitate de inspectoratul școlar județean sau chiar de către ministerul educației, referitoare la activitatea de perfecţionare/formare continua.
ORGANIZAREA/ COORDONAREA activității de perfecționare
- Responsabilul cu perfecţionarea alcătuieşte baza de date privind situaţia perfecţionării prin grade didactice şi alte modalităţi de perfecţionarea/ formarea continuă, perfecţionarea o dată la 5 ani (cu respectarea metodologiei de formare continuă) şi cursuri de formare continuă a cadrelor didactice din unitatea de învăţământ
- Organizează şi coordonează participarea personalului didactic din unitatea de învăţământ la activităţile de formare continuă organizate la diferite niveluri ( ISJ, CCD, universităţi, colegii etc.) în conformitate cu prevederile Legii educaţiei, cu modificările şi completările ulterioare, ale Metodologiei formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar (Anexa la OMECTS nr.5561/2011, cu modificările şi completările ulterioare), ale OMECTS nr.5562/2011 şi ale Calendarului perfecţionării prin grade didactice, respectiv a Calendarului activităţilor pentru examenul de definitivare în învăţământ, pentru sesiunea curentă, precum şi a Calendarului activităţilor pentru fiecare tip de grad didactic, elaborat la nivelul ISJ, pentru anul şcolar curent
- Responsabilul cu perfecţionarea întocmeşte pentru fiecare cadru didactic, o Fişă individuală de formare continua, care va fi actualizată anual şi va fi inclusă în dosarul Comisiei pentru perfecţionare/ formare continuă a cadrelor didactice, constituită la nivelul şcolii
- Responsabilul cu perfecţionarea organizează o serie de activităţi demonstrative pe teme profesionale în cadrul catedrelor/comisiilor metodice etc.
- Responsabilul cu perfecţionarea organizează şi coordonează activităţi de diseminare a informașiilor specifice, metodelor şi practicilor pedagogice dobândite de profesori prin participarea la stagii de formare continuă, burse de studiu în ţară şi străinătate
- Responsabilul cu perfecţionarea sprijină echipa managerială din școală în desfăşurarea unor acţiuni de analiză, identificare şi stabilire a nevoii de formare a personalului didactic din şcoală (informaţiile legate de nevoile de formare identificate şi stabilite la nivelul unităţii de învăţământ vor fi aduse la cunoştinţa caselor corpului didactic)
- Responsabilul cu perfecţionarea monitorizează impactul produs de programele de formare continuă asupra calităţii procesului didactic
- Responsabilul cu perfecţionarea promovează oferta de cursuri de formare a celor corpului didactic la nivelul şcolii, orientând cadrele didactice spre acele cursuri de formare care vin în întâmpinarea nevoilor de formare identificate la nivelul şcolii, în vederea asigurării unui învățământ de calitate, centrat pe nevoile beneficiarilor educației.
- Responsabilul cu perfecţionarea coordonează şi monitorizează, împreună cu echipa managerială a şcolii, activitatea catedrelor/comisiilor metodice din cadrul unităţii de învăţământ
CONSILIEREA/ CONSULTANŢA
- Responsabilul cu perfecţionarea Consiliază cadrele didactice din unitatea de învățământ pe probleme de perfecţionare şi colaborează pe această problematică cu echipa managerială a şcolii.
- Responsabilul cu perfecţionarea solicită consiliere/consultanţă, atunci când consideră necesar, inspectorului pentru dezvoltarea resursei umane din cadrul inspectoratului școlar
- Responsabilul cu perfecţionarea facilitează comunicarea intercolegială la nivelul şcolii, formarea şi dezvoltarea unei culturi organizaţionale specifice, relaţionarea şcolii cu alte instituţii şi organizaţii, cu scopul promovării unității de învățământ în comunitate şi la nivelul judeţului
- Responsabilul cu perfecţionarea foloseşte tehnica observării şi analizei lecţiilor/ activităţilor susţinute de cadrele didactice, cu scopul îmbunătăţirii procesului de predare/învăţare/evaluare, prin consiliere colegială
FORMAREA PROFESIONALĂ
- Responsabilul cu perfecţionarea participă la activităţile de perfecţionare organizate de casele corpului didactic, universităţi, colegii, asociaţii ce au ca scop dezvoltarea profesională continua a cadrelor didactice
- Responsabilul cu perfecţionarea realizează, în colaborare cu echipa managerială, activităţi de diseminare a informaţiilor primate în cadrul cursurilor de formare continuă, instruirilor, întâlnirilor organizate de diferite instituţii abilitate în domeniu
MONITORIZAREA ACTIVITĂȚII
- Responsabilul cu perfecţionarea realizează, împreună cu echipa managerială a şcolii, monitorizarea participării cadrelor didactice la activităţile de perfecţionare/formare continuă organizate la nivelul unităţii şcolare (Anexa 1)
- Responsabilul cu perfecţionarea monitorizează activităţile desfăşurate la nivelul şcolii în scopul identificării, dezvoltării și promovării de bune practici în educație
- Responsabilul cu perfecţionarea monitorizează parcursul fiecărui cadru didactic în vederea perfecţionării prin grade didactice şi informează inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane din cadrul inspectoratului școlar județean privind cadrele didactice care nu mai îndeplinesc condiţiile legale pentru obţinerea gradelor didactice (de vechime, concedii fără plată, concedii creştere copil, sancţiuni, calificativ necorespunzător etc.)
EVALUAREA
- Responsabilul cu perfecţionarea realizează, împreună cu echipa managerială a şcolii, evaluarea activităţii de perfecţionare/ formare continuă:
– de proces- pentru programele de perfecţionare/ formare continuă aflate în derulare la nivelul unităţii de învăţământ
– de produs, pentru produsele finale ale formării continue, reflectate în activitatea didactică
– de valorizare a bunelor practici - Responsabilul cu perfecţionarea popularizează rezultatele evaluării în vederea identificării unor soluţii pentru îmbunătăţirea activităţii de perfecţionare/ formare continuă şi a calităţii educaţiei la nivelul unităţii de învăţământ
Portofoliul Responsabilului cu Formarea Continuă
- Decizia de numire a R.F.C.;
- Legea Educației Naționale nr. 1 /2011, Regulamentul de organizare și funcționare. A C.C.D. nr. 5554/ 2011, Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar nr. 5561/ 2011, Ordinul Nr. 5562 din 7 octombrie 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind sistemul de acumulare, recunoaştere şi echivalare a creditelor profesionale transferabile;
- Chestionare privind analiza de nevoi a cadrelor didactice şi didactice auxiliare în domeniul formării continue, interpretarea chestionarelor, măsurile de ameliorare şi creşterea calităţii activităţii;
- Oferta de formare continuă a Casei Corpului Didactic pentru anul şcolar în curs;
- Baza de date care să cuprindă cadrele didactice înscrise într-o formă de perfecţionare, examene pentru definitivare în învăţământ şi grade didactice.
- Site-urile necesare accesului la informaţii
- Programarea activităţilor de formare continuă la nivelul unităţii de învăţământ (catedre/comisii metodice, cercuri pedagogice, mese rotunde, reuniuni, sesiuni de comunicări);
- Evidenţa participării cadrelor didactice la alte forme de dezvoltare profesională: burse, stagii la nivel naţional/internaţional, cursuri postuniversitare, masterate, doctorate, proiecte naţionale/internaţionale;
- Lista cadrelor didactice care au calitatea de formatori, metodişti ISJ, experţi în problematica formării;
- Rapoartele/informările periodice întocmite la solicitarea conducerii unităţii și a profesorului metodist din cadrul casei corpului didactic.
Anexa 1
MODEL FIŞĂ INDIVIDUALĂ DE DEZVOLTARE PROFESIONALĂ FORMARE CONTINUĂ şi PERFECŢIONARE PERIODICĂ A CADRELOR DIDACTICE
1.Numele şi prenumele:____________________________________
2.Data naşterii şi localitatea ____________________CNP..........................
3.Studii; (învăţământ cu profil pedagogic, şcoli postliceale, colegii, institute de învăţământ superior, masterate, etc.):
-Instituţii de învăţământ absolvite / specializarea / anul absolvirii
a)_________________________________/_______________/______
b) _________________________________/_______________/______
c) _________________________________/_______________/______
4.Anul încadrării în învăţământ:___________
5.Anul încadrării în unitate:____________,necalificat/titular/suplinitor_____
____________________________________________________________
(alte mnţionări referitoare la schimbarea încadrării)
6.Anul obţinerii gradului didactic/cu media:
a) definitiv______/_______, b) gradul didactic II ______/________,
c) gradul I______/_____, d) Doctorat______/_______
e) Profesor emerit ______/_______
7.Stagii de formare la care a participat (cursuri de formare profesională iniţială / conversie profesională / specializare/master – echivalate în CPT sau neechivalate):
__________________________________________________________
__________________________________________________________
Formare continuă (fără Credite Profesionale Transferabile)
Nr. crt. |
A. Formare continuă |
Anul |
Număr ore |
Organizator/ formator/ cursant |
A1 Programe de formare continuă absolvite |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A2 Activități de formare susținute (ore deschise, conferințe, mese rotunde, simpozioane etc.) |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perfecţionare periodică (cu Credite Profesionale Transferabile)
Nr. crt. |
B. Perfecţionare periodică Grad didactic |
Anul |
Grad |
Credite C.P.T. |
Instituţia furnizoare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. crt. |
B. Perfecţionare periodică Denumire modul |
Anul |
Credite C.P.T. |
Instituţia furnizoare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Planificare pentru obţinerea celor 90 de credite obligatorii în vederea realizării perfecţionării periodice.
Nr. crt. |
Grad
|
An |
Master |
An |
Doctorat |
An |
Univ. CCD |
An |
Module restante |
An |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Prezenta fişă se întocmeşte de către fiecare cadru didactic, se păstrează în portofoliul propriu şi în copie la dosarul de formare continuă. Se va actualiza ori de câte ore este necesar transmiţând consemnarea şi responsabilului cu formarea continuă.