În orice grup este un conducător. Poate fi unul ales sau unul numit. Pentru o bună motivare șeful poate să-și cunoască, să-și evalueze oamenii din echipă, recunoscând motivele fiecăruia și tratându-i conform propriilor merite. Deosebirile de comportament pot fi influențate de sex, vârstă și poziție ierarhică.
Deși se exagerează uneori diferența intre fete și băieți, ea are, totuși, partea sa de adevar: ei iși dezvoltă preponderent o gândire logică, concretă, in timp ce fetele iți dezvoltă preponderent o gândire intuitivă, abstractă. Baietii, de la varste mici, sunt interesati de mișcare și de vizualizare spațială – in timp ce fetele se centrează pe relaționare. Mai mult, la vârsta școlară, in medie, baieții se descurcă cu materiile logice precum matematica, fetele cu cele creative, precum literatura (aceasta fiind doar o medie si in nici un caz o regula!).
Încercarea de a motiva persoanele cu care lucrezi este dificilă, datorită deosebirilor dintre ele și a modului în care interacționează cu personalitatea și motivația.
(https://www.google.ro/search?q=Folosi%C8%9Bi+stilul+managerial+potrivit+fiec%C4%83rui+individ&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwixoqS13-DeAhXip4sKHVQNDacQ_AUIDygC&biw=1920&bih=969#imgdii=tzrgaHWld5JUZM:&imgrc=APEJy74ExZVzqM:)
Oamenii așteaptă ca managerul să joace diverse roluri:
- unul caută un părinte;
- altul dorește să-și demonstreze abilitățile, puterea, competența;
- altul speră să găsească înțelegere.
Stilurile manageriale au fost grupate în funcţie de o baterie de criterii, care se referă la următoarele:
- atitudinea faţă de responsabilitate;
- autoritatea exercitată de conducător
- iniţierea de structură şi de consideraţie;
- preocuparea pentru producţie şi preocuparea pentru oameni;
- preocuparea pentru producţie, preocuparea pentru oameni şi pentru eficienţă;
- tipul de motive, caracteristicile comunicaţiei, natura cooperării şi modul de adoptare a deciziilor.
În funcţie de criteriile adoptate au rezultat mai multe categorii de stiluri manageriale:
- stiluri unidimensionale;
- stiluri bidimensionale;
- stiluri pluridimensionale.
Atitudinea faţă de responsabilitate
Pe baza acestui criteriu stilurile de muncă ale managerilor pot fi clasificate astfel:
- stil repulsiv;
- stil dominant;
- stil indiferent.
Stilul repulsiv
Stilul repulsiv se caracterizează prin tendinţa de a refuza promovarea în funcţii de conducere. De asemenea, manifestă un respect exagerat faţă de independenţa subordonaţilor. În situaţii deosebite va adopta soluţii pripite şi puţin eficiente. Managerii stil repulsiv prezintă, în general, complexe de inferioritate, deci o redusă încredere în propriile forţe.
Dorinţa lor de a evita responsabilităţile explică refuzul de a ocupa posturi de conducere precum şi adoptarea în grabă a deciziilor când totuşi sunt forţaţi de împrejurări să ocupe posturi de conducere. Prin adoptarea rapidă a deciziilor, chiar în detrimentul gradului de fundamentare a acestora, conducătorii cu stil repulsiv reduc tensiunea produsă de starea de nesiguranţă care este proprie oricărei stări antedecizionale.
Stilul dominant
Stilul dominant desemnează managerii caracterizaţi printr-un comportament orientat spre dobândirea puterii. Persoanele cu acest stil sunt dinamice, active şi generează un climat căruia îi sunt specifice tensiunile, conflictele. Conducătorii cu stil dominat au în general o bună părere despre ei însuşi, un grad ridicat al încrederii în sine şi convingerea fermă că posturile de conducere le revin de drept, numai ei fiind apţi şi dotaţi să ducă la îndeplinire în mod exemplar sarcinile legate de aceste posturi.
Din convingerea propriei superiorităţi derivă şi tendinţa acestor conducători de a-şi menţine propria părere şi a se impune în adoptarea deciziilor. În caz de eşec managerii cu acest stil vor căuta, în general, explicaţii exterioare persoanei lor. Astfel, ei se vor strădui să micşoreze propria lor răspundere pentru eşecuri, plasând toată responsabilitatea în sarcina subalternilor sau codecidenţilor. Evitarea recunoaşterii propriei responsabilităţi, în situaţii de eşec, reduc şansele conducătorilor de a-şi forma o imagine realistă despre evenimentele şi de a identifica măsurile de corecţie reclamate de situaţiile viitoare.
Conducătorii marcaţi de stilul dominant au puţine şanse să-şi perfecţioneze activitatea pe calea învăţării. Considerând-se superiori sau chiar perfecţi ei nu acceptă ideea că au greşit şi deci nu vor fi preocupaţi pentru a identifica aspectele negative ale propriului stil managerial. În acelaşi timp, încrederea ridicată în sine, în forţele proprii explică şi tendinţa lor de a acţiona cu fermitate chiar şi în situaţii de incertitudine şi de a persevera în atingerea scopurilor propuse.
Stilul indiferent
Stilul indiferent subliniază lipsa de interes faţă de propria evoluţie în ierarhie. Persoanele cu acest stil nu caută în mod deosebit să ocupe posturi de conducere, dar, odată promovate în aceste posturi, au toate şansele să fie manageri eficienţi. Eficienţa managerilor cu un astfel de stil derivă din orientarea lor spre ponderaţie şi străduinţa de a îndeplini atribuţiile de conducere ce le revin cu aceeaşi conştiinciozitate ca şi pe celelalte îndatoriri.
Conducătorii cu stil indiferent au capacitatea de a-şi forma o imagine de sine realistă, ca şi despre alţii. Aceşti manageri menţin în general un echilibru între evaluarea trăsăturilor pozitive şi negative ale propriei lor persoane, cât şi considerarea subalternilor pe poziţie de egalitate. Din această categorie se selectează cei mai mulţi conducători.
Se poate remarca faptul că fiecare stil prezintă trăsături favorabile şi nefavorabile. De aici concluzia că fiecare stil (repulsiv, dominant şi indiferent) poate fi eficient sau nu în funcţie de specificul situaţiei.
Astfel, este mult mai puţin probabil ca pentru situaţii extreme să fie eficienţi managerii cu stil dominant, graţie predispoziţiei lor de a adopta decizii ferme şi datorită ambiţiei de a stărui în obţinerea de rezultate. În nici un caz în situaţii de panică nu vor fi eficienţi conducătorii cu stil repulsiv, deoarece aceştia tind să se grăbească (pripit) în a decide (în detrimentul calităţii acţiunii) şi nu au predispoziţia de a persevera în obţinerea rezultatelor, deci nu corespund exigenţelor impuse de situaţii critice.
Bibliografie:
http://www.nwlink.com/~donclark/leader/leadstl.html
L. D. Milici, M. R. Milici, Consideration about the evolution of performance in nature and technology, European Journal of Science and Theology, vol. 9, nr. 1, 2013