Munca în echipă este capacitatea de a munci împreună pentru a realiza o idee comună. Capacitatea de a direcţiona realizările individuale spre obiectivele organizaţionale. Este sursa ce le permite oamenilor obişnuiţi să atingă rezultate neobişnuite.   (Andrew Carnegie - Cel mai bogat om din lume în 1901).

Formal şi informal, majoritatea dintre noi petrecem cel puţin o parte din timpul nostru la serviciu în echipe.  În această privinţă, elevii noştri ne vor călca pe urme, şi este responsabilitatea noastră să-i pregătim pentru aceasta.  Munca în echipă sau în grupuri este  inclusă în definiţia învăţării centrate pe elev. 

Învăţarea centrată pe elev are loc atunci când elevii muncesc atât în grupuri, cât şi individual, pentru a explora probleme şi a deveni manipulatori activi de cunoştinţe, mai degrabă decât receptori pasivi ai acestora. (S.W. Harmon & A. Hirumi, 1996).

 

 Se crede adesea că învăţarea este ceva ce are loc în mintea indivizilor.  Drept rezultat, munca în echipă în procesul de învăţare este percepută ca o altă tehnică de a realiza acest proces de învăţare individual.  Cu toate acestea, procesul de învăţare poate fi considerat de asemenea o activitate socială.  Echipele sunt adesea mai capabile decât indivizii să rezolve problemele şi să creeze noi idei.  Aceasta se aplică şi contextului învăţării. Importanţa muncii în echipă este recunoscută prin includerea „Lucrului cu ceilalţi” ca abilitate cheie la nivelurile 1 şi 2, şi a „Management-ului relaţiilor interpersonale” la nivelul 3 în calificările profesionale naţionale româneşti.

Printre avantajele muncii în echipă pentru învăţământul şi formarea tehnică şi profesională se numără:

•           încurajarea elevilor să înveţe şi să muncească împreună;

•           pregătire mai bună a elevilor pentru a-şi ocupa locul pe piaţa muncii;

•           posibilitatea ca elevii să participe mai eficient în contextele sociale;

•           sprijinirea elevilor să respecte valoarea tuturor indivizilor – un aspect important într-un sistem educaţional pe deplin inclusiv;

•           facilitarea schimbului de cunoştinţe şi experienţă între elevi;       

•           a profita de învăţarea din grupul de colegi; prin intermediul experienţelor împărtăşite, fiecare individ va fi ajutat să devină mai conştient de propriul comportament.

O diferenţă majoră între grupuri şi echipe este că cele din urmă sunt mai orientate spre un scop.

O echipă este coezivă în măsură în care membrii grupului simt că sunt parte a echipei, vor să rămână în echipă și consideră echipă important pentru ei. Coeziunea măsoară importanța sau atașamentul membrilor echipei - gradul în care membrii echipei stabilesc legături unii cu altii și vor să rămână împreună.

Trăsături de AUR ale echipelor?

1.         sunt cele mai indicate pentru a rezolva probleme complexe care necesita opinii şi cunoştinţe diferite!

2.         reprezintă un excelent mediu de invăţare!

3.         sunt mult mai orientate spre obiective decat organizaţia in ansamblul sau si işi stabilesc mult mai uşor o viziune si un scop propriu (este mai uşor de identificat un obiectiv al unei echipe)!

4.         valorifica mai bine resursele fiecărui membru!

5.       sunt mai flexibile decat grupurile organizaţionale, pentru că pot fi mult mai uşor formate, dizolvate, reorganizate sau redimensioante!

6.         cultivă loialitatea şi funcţionează pe principiul: “toţi pentru unul şi unul pentru toţi”

7.         favorizează delegarea de responsabilităţi pentru că oferă garanţia de a controla comportamentul membrilor săi, prin norme proprii.

Atat valoarea individului cât şi valoarea echipei va face faţă provocărilor capitalismului. Depinde doar de obiectivele pe care le avem. Unele pot fi atinse de către o echipă altele de către indivizi.

Acest articol este un răspuns la intrebarea pe care am primit-o pe blogul Extreme Training legat de controversa echipă/individ. Dacă ai intrebări poţi accesa oricand blogul nostru http://blog.traininguri.ro unde poţi primi consiliere gratuită in unul dintre domeniile: management, leadership, negociere, manipulare, resurse umane, etc. De asemenea poţi accesa unul din cursurile noastre disponibile in acest moment (cursul de Leadership şi Dezvoltare Managerială sau Cursul de Manipulare) toate detaliile le găseşti pe http://www.traininguri.ro (Marian RUJOIU, Trainer Extreme Training)

Procesele interactive de grup determină fie “câștiguri”, fie “pierderi” în cadrul grupului. Câștigurile provin de la efectele constituirii pozitive a echipei.

Constituirea pozitivă a echipei poate fi obținută printr-o colaborare cu toți membrii, prin colaborarea la strategiile sarcinilor sau competențelor, colaborare necesară pentru a produce mai multe idei originale care nu ar putea fi obținute dacă s-ar acționa solitar.

Procesele interactive cauzează pierderi ale echipei: blocarea producției (când membrii grupului sunt împiedicați să contribuie la discuțiile de grup), perceperea necorespunzătoare a evaluării-provine de la perceperea generală a evaluării negative de către echipă, competiția-apare când membrii consideră că aportul lor este dispensabil și trebuie să concureze cu alții pentru oportunitatea de a contribui.

Frecvent, atunci când plănuim munca în echipă, ne concentrăm asupra sarcinii şi ignorăm persoanele implicate.  Persoanele care conduc echipele fac aceasta frecvent pentru că este mai uşor să organizezi o sarcină decât să conduci persoane.

Referințe bibliografice:

 a2

·         Avram, E. și Cooper, C.L. (2008). Psihologie organizațional-managerială. Tendințe actuale. Iaşi: Editura Polirom

·         Chelcea, S., Mărginean, I., Cauc, I., Cercetarea sociologică. Metode şi tehnici, Editura Destin, Deva, 1998.

·         http://www.traininguri.ro (Marian RUJOIU, Trainer Extreme Training)