Brainstormingul - Alex F. Osborn- este o tehnică de creativitate în grup, menită să genereze un număr mare de idei, pentru soluționarea unei probleme. Termenul brainstorm sau brain-storm înseamnă idee strălucită (care soluționează o problemă). Semnificația verbală este „a face un atac concertat asupra unei probleme, implicând idei spontane. Beneficiile tehnicii sunt ridicarea moralului și îmbunătățirea lucrului în echipă.
Brainstorming-ul este o tehnica de stimulare a creativitatii prin separarea artificiala a gândirii creatoare de gândirea critica, în faza initiala de rezolvare a problemelor (Al. Rosca).
Brainstorming-ul implică intrarea in funcțiune a urmatoarelor 5 elemente:
· un specialist in problemele creativitatii
· un animator al discutiilor
· un grup de lucru (optimum de 10 membrii)
· 4-6 observatori (cate unul la doi membri ai grupului de lucru)
· un juriu de selectie a solutiilor (format din 3-4 persoane)
Numarul de participanti in grupul de lucru: 8 -12 persoane (daca numarul participantilor este mai mare se recomandă constituirea unuia sau mai multor grupuri paralele)
Durata: 40 minute. Durata reuniunii este de obicei intre 15-45 minute, iar daca problema este de complexitate deosebita si nu se ajunge la un rezultat satisfacator in aceasta perioada de timp se poate recurge la o repetare a ei intr-o alta zi. Nu se recomanda durata de o ora pentru ca va scadea in mod substantial procesul creativ. Pe baza experientei s-a stabilit ca in cazul in care pentru o problema s-au formulat 80-100 de idei, reuniunea poate fi oprita, dintre acestea circa 10% urmand sa fie luate in calcul in continuare in vederea solutionarii problemei.
Obiective:
1. Analizarea problemei avansate, sub o infinitate de aspecte; producerea cât mai multor idei.
2. Preluarea ideilor în starea lor incipienta, asa cum se formeaza, înainte de a fi canalizate de gândirea logica.
3. Explorarea potentialului intuitiv, asociativ si conceptual al unui grup de persoane.
4. Reperarea obstecolelor din calea creativitatii, a elementelor apriorice, a obisnuintelor, constrângerilor, închiderilor.
ETAPE:
I. Etapa pregatitoare / preparatorie:
a) faza de investigare a membrilor grupurilor si de selectie a acestora in vederea constituirii grupului creativ
- criterii de selectie - anumite calitati si insusiri psihologice si profesionale:
inteligenta peste medie
- atitudini creative (receptivitate fata de nou, asumarea riscului, nonconformism, etc.)
- anumite trasaturi de personalitate (deschidere spre grup, cooperare, entuziasm, imaginatie, etc.)
- potential creativ ridicat (capacitati rezolutive si creatoare, flexibilitate, originalitate)
b) faza de antrenament creativ
- membrii grupului creativ sunt supusi unui antrenament creativ care consta in parcurgerea unor cursuri si seminarii sustinute de specialistul in probleme de creativitate
c) faza de pregatire a sedintelor de lucru:
1. amenajarea locului unde se va desfasura sedinta de brainstorming
- alegerea momentului (recomandat dimineata)
- verificarea echipamentului
- anuntarea datei si continutului sedintei (de obicei cu 48 ore inainte)
- stabilirea pozitiei spatiale a fiecarui participant
2. reamintirea principiilor de organizare si functionare a grupului creativ;
Pentru ca metoda Brainstorming sa dea rezultatele scontate trebuie asigurate o serie de conditii de baza cum ar fi:
· determinarea cu precizie a problemei care constituie subiectul reuniunii;
· asigurarea unui loc corespunzator pentru sedinta, care sa creeze o atmosfera propice pentru buna desfasurare a procesului creativ;
· selectionarea participantilor pe principiului eterogenitatii ca profesiune, varsta, sex, functie detinuta;
· expunerea clara si concisa a problemei;
· admiterea unor idei si solutii neobisnuite, ingenioase;
REGULI:
- imaginatia libera este binevenita, fie ea si aberanta
- judecata critica imediata este interzisa
- cantitatea genereaza calitatea
- asociatia libera de idei este recomandabila
II. Etapa productiva a grupului de creatie
Rolurile membrilor:
- nu critica
- nu pronunta fraze fatale
- nu lungesc durata exprimarii
- emit cat mai multe idei proprii, noi si originale
- dezvolta ideile altora
- apleleaza la procedeele imaginatiei
Rolurile animatorului:
- nu emite idei
- nu comenteaza
- nu manifesta atitudini de evaluare a ideilor emise
- da cuvantul
- intervine cand nu se respecta regulile
- reformuleaza
- repeta sub forma de clasificari sau sinteze partiale
- incurajeaza
- stimuleaza coordonarea
- dirijeaza activitatea creatoare a grupului
a) Faza stabilirii tematicii sau a problemelor ce urmeaza a fi dezbatute in viitoarele sedinte de brainstorming
sugestii:
- problemele dezbatute sa fie formulate de chiar membrii grupului
- problema sa fie descompusa in subprobleme
- problemele sa fie reale, izvorate din necesitatile curente ale grupurilor si organizatiilor sociale
- probleme suficient de complexe pt a putea fi descompuse
- probleme clare, concrete, sa ofere multe posibilitati deductive
- evitarea formularii problemelor de judecată, alegere, decizie.
b) Faza de solutionare a subproblemelor formulate
- se poate fixa de la inceput o cifra minima de idei ce trebuie formulate pe unitatea de timp
c) Faza de culegere a ideilor suplimentare
- realizata dupa terminarea sedintei de lucru, a doua zi, cu scopul cresterii numarului ideilor emise (implicati membrii grupului si persoane straine grupului de lucru)
III. Etapa trierii și selectiei ideilor emise
- participa animatorul, si, intr-o mai mare masura grupul sau juriul de experti
A) Faza stabilirii listei cu ideile emise de catre membrii grupului (de catre animatorul grupului)
- insiruirea ideilor emise in ordinea aparitiei lor
- clasarea si gruparea lor pe categorii
B) Faza evaluarii critice a ideilor emise (de catre juriul de experti - 4-5 persoane, altele decat membrii grupului creativ)
Indicatori pentru calitatea solutiilor:
- originalitatea (idei neasimilabile la ceva existent sau facut deja)
- realismul (realizabile, cu mijloacele actuale sau cu acele mijloace ce pot fi ele insele usor realizate)
- proximitatea temporara de aplicare (realizabile intr-un timp relativ scurt)
- eficacitatea (valoarea lor efectiva ca solutii la problema pusa)
- se retin aprox 10-15% dintre solutiile formulate, restul fiind analizate pentru a se determina valoarea lor potentiala (prin combinare sau transformare)
Alex F. Osborn a recomandat utilizarea de către evaluatori a unor întrebări cum sunt:
- Această idee este destul de simplă?
- Ideea este acceptabilă din punct de vedere uman?
- Ideea este oportună?
- Este ea realizabilă?
Metoda Brainstorming-ului poate fi utilizată când apar probleme:
- familiale,
- scolare,
- administrative,
- tehnice,
- reclama si publicitate
- tehnici de imbunatatire a calitatii produselor
- comerciale,
- economice,
- probleme personale sau publice,
- tehnici de informare
- reclama si publicitate
Brainstorming traditional |
Tehnica electronica de brainstorming |
|
Avantaje |
- este inalt productiv (da nastere la multe idei noi, originale) - stimuleaza spiritul competitiv -contribuie la dezvoltarea personala a participantilor - reduce frustratia, amelioreaza moralul, raporturile dintre participanti,creste increderea in ceilalti, apare sentimentul increderii in productivitate, creste spiritul de initiativa - stimuleaza competentele - exercitiu de colaborare,, de stabilire a unui climat de munca favorabil - poate fi folosit in rezolvarea celor mai diverse probleme
Brainstorming traditional |
- elimina dezavantajele interactiunii fata in fata - participantii pot ramane anonimi - in lipsa limbajului nonverbal informatiile sunt apreciate mai obiectiv - numarul persoanelor implicate poate creste foarte mult (raportul idei/persoana ramane constant) - dispar barierele de statut - posibilitatea participarii facile a persoanelor din zone diferite, ceea ce induce eterogenitatea grupului - persoanele raman intr-un cadru familiar, dezinhibant
Tehnica electronica de brainstorming |
Limite |
- posibilitatea inhibarii, dominarii grupului de catre un membru care dovedeste un ritm de creativitate sensibil ridicat fata de ceilalti - limitarea fizica generata de efortul participantilor de a se exprima simultan |
- posibilitatea aparitiei degrevarii responsabilitatii - neimpartasirea unui spatiu comun poate duce la izolare, disparitia sentimentului de apartenenta la grup - lipsa unui feedback imediat care sa permita adaptarea procesului in timp util - necesare mijloace materiale importante |
Creativitatea ocupă un loc de cinste în sistemul de educaţie, obiectivul de bază fiind acela de a furniza copiilor fundamentul în ceea ce priveşte nevoile esenţiale funcţionării eficiente în lumea modernă, şi în acest sens nimic nu este mai important decât iniţierea în arta de a gândi critic.
Creativitatea în procesul învăţării contribuie la formarea priceperilor de autocunoaştere, de cunoaştere a posibilităţilor, limitelor, intereselor şi necesităţilor, iar formarea priceperii de autocunoaştere reprezintă baza formării personalităţii creative.
Referințe bibliografice/sitografice:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Brainstorming