Brainstormingul - Alex F. Osborn-  este o tehnică de creativitate în grup, menită să genereze un număr mare de idei, pentru soluționarea unei probleme. Termenul brainstorm sau brain-storm înseamnă idee strălucită (care soluționează o problemă). Semnificația verbală este „a face un atac concertat asupra unei probleme, implicând idei spontane. Beneficiile tehnicii sunt ridicarea moralului și îmbunătățirea lucrului în echipă.

Brainstorming-ul este o tehnica de stimulare a creativitatii prin separarea artificiala a gândirii creatoare de gândirea critica, în faza initiala de rezolvare a problemelor (Al. Rosca).

Brainstorming-ul implică intrarea in funcțiune a urmatoarelor 5 elemente:

·   un specialist in problemele creativitatii

·   un animator al discutiilor

·   un grup de lucru (optimum de 10 membrii)

·   4-6 observatori (cate unul la doi membri ai grupului de lucru)

·   un juriu de selectie a solutiilor (format din 3-4 persoane)

Numarul de participanti in grupul de lucru: 8 -12 persoane (daca numarul participantilor este mai mare se recomandă constituirea unuia sau mai multor grupuri paralele)

Durata: 40 minute. Durata reuniunii este de obicei intre 15-45 minute, iar daca problema este de complexitate deosebita si nu se ajunge la un rezultat satisfacator in aceasta perioada de timp se poate recurge la o repetare a ei intr-o alta zi. Nu se recomanda durata de o ora pentru ca va scadea in mod substantial procesul creativ. Pe baza experientei s-a stabilit ca in cazul in care pentru o problema s-au formulat 80-100 de idei, reuniunea poate fi oprita, dintre acestea circa 10% urmand sa fie luate in calcul in continuare in vederea solutionarii problemei.

Obiective:

1.    Analizarea problemei avansate, sub o infinitate de aspecte; producerea cât mai multor idei.

2.    Preluarea ideilor în starea lor incipienta, asa cum se formeaza, înainte de a fi canalizate de gândirea logica.

3.    Explorarea potentialului intuitiv, asociativ si conceptual al unui grup de persoane.

4.  Reperarea obstecolelor din calea creativitatii, a elementelor apriorice, a obisnuintelor, constrângerilor, închiderilor.

ETAPE:

I.   Etapa pregatitoare / preparatorie:

a)   faza de investigare a membrilor grupurilor si de selectie a acestora in vederea constituirii grupului creativ

- criterii de selectie - anumite calitati si insusiri psihologice si profesionale:

inteligenta peste medie

-          atitudini creative (receptivitate fata de nou, asumarea riscului, nonconformism, etc.)

-          anumite trasaturi de personalitate (deschidere spre grup, cooperare, entuziasm, imaginatie, etc.)

-          potential creativ ridicat (capacitati rezolutive si creatoare, flexibilitate, originalitate)

b)    faza de antrenament creativ

-          membrii grupului creativ sunt supusi unui antrenament creativ care consta in parcurgerea unor cursuri si seminarii sustinute de specialistul in probleme de creativitate

c)   faza de pregatire a sedintelor de lucru:

1.  amenajarea locului unde se va desfasura sedinta de brainstorming

          -  alegerea momentului (recomandat dimineata)

          - verificarea echipamentului

          - anuntarea datei si continutului sedintei (de obicei cu 48 ore inainte)

          - stabilirea pozitiei spatiale a fiecarui participant

    2.  reamintirea principiilor de organizare si functionare a grupului creativ;

            Pentru ca metoda Brainstorming sa dea rezultatele scontate trebuie asigurate o serie de conditii de baza cum ar fi:

·      determinarea cu precizie a problemei care constituie subiectul reuniunii;

·      asigurarea unui loc corespunzator pentru sedinta, care sa creeze o atmosfera propice pentru buna desfasurare a procesului creativ;

·      selectionarea participantilor pe principiului eterogenitatii ca profesiune, varsta, sex, functie detinuta;

·      expunerea clara si concisa a problemei;

·      admiterea unor idei si solutii neobisnuite, ingenioase;

REGULI:

- imaginatia libera este binevenita, fie ea si aberanta

- judecata critica imediata este interzisa

- cantitatea genereaza calitatea

- asociatia libera de idei este recomandabila

II. Etapa productiva a grupului de creatie

Rolurile membrilor:

- nu critica

- nu pronunta fraze fatale

- nu lungesc durata exprimarii

- emit cat mai multe idei proprii, noi si originale

- dezvolta ideile altora

- apleleaza la procedeele imaginatiei

 

Rolurile  animatorului:

- nu emite idei

- nu comenteaza

- nu manifesta atitudini de evaluare a ideilor emise

- da cuvantul

- intervine cand nu se respecta regulile

- reformuleaza

- repeta sub forma de clasificari sau sinteze partiale

- incurajeaza

- stimuleaza coordonarea

- dirijeaza activitatea creatoare a grupului

a)   Faza stabilirii tematicii sau a problemelor ce urmeaza a fi dezbatute in viitoarele sedinte de brainstorming

sugestii:

 - problemele dezbatute sa fie formulate de chiar membrii grupului          

 - problema sa fie descompusa in subprobleme

 - problemele sa fie reale, izvorate din necesitatile curente ale grupurilor si organizatiilor sociale                   

- probleme suficient de complexe pt a putea fi descompuse

- probleme clare, concrete, sa ofere multe posibilitati deductive      

- evitarea formularii problemelor de judecată, alegere, decizie.

b)   Faza de solutionare a subproblemelor formulate

- se poate fixa de la inceput o cifra minima de idei ce trebuie formulate pe unitatea de timp

 c)   Faza de culegere a ideilor suplimentare

- realizata dupa terminarea sedintei de lucru, a doua zi, cu scopul cresterii numarului ideilor emise (implicati membrii grupului si persoane straine grupului de lucru)

III. Etapa trierii și selectiei ideilor emise

- participa animatorul, si, intr-o mai mare masura grupul sau juriul de experti

A) Faza stabilirii listei cu ideile emise de catre membrii grupului (de catre animatorul grupului)

- insiruirea ideilor emise in ordinea aparitiei lor

- clasarea si gruparea lor pe categorii

B) Faza evaluarii critice a ideilor emise (de catre juriul de experti - 4-5 persoane, altele decat membrii grupului creativ)

Indicatori pentru calitatea solutiilor:

- originalitatea (idei neasimilabile la ceva existent sau facut deja)

- realismul (realizabile, cu mijloacele actuale sau cu acele mijloace ce pot fi ele insele usor realizate)

- proximitatea temporara de aplicare (realizabile intr-un timp relativ scurt)

- eficacitatea (valoarea lor efectiva ca solutii la problema pusa)

- se retin aprox 10-15% dintre solutiile formulate, restul fiind analizate pentru a se determina valoarea lor potentiala (prin combinare sau transformare)

Alex F. Osborn a recomandat utilizarea de către evaluatori a unor întrebări cum sunt:

-          Această idee este destul de simplă?

-          Ideea este acceptabilă din punct de vedere uman?

-          Ideea este oportună?

-          Este ea realizabilă?

Metoda Brainstorming-ului poate fi utilizată când apar probleme:

-          familiale,

-          scolare,

-          administrative,

-          tehnice,

-     reclama si publicitate

-     tehnici de imbunatatire a calitatii produselor

-          comerciale,

-          economice,

-          probleme personale sau publice,

-     tehnici de informare

-     reclama si publicitate

 

Brainstorming traditional

Tehnica electronica de brainstorming

Avantaje

- este inalt productiv (da nastere la multe idei noi, originale)

- stimuleaza spiritul competitiv

-contribuie la dezvoltarea personala a participantilor

     - reduce frustratia, amelioreaza moralul, raporturile dintre participanti,creste increderea in ceilalti, apare sentimentul increderii in productivitate, creste spiritul de initiativa

- stimuleaza competentele

- exercitiu de colaborare,, de stabilire a unui climat de munca favorabil

- poate fi folosit in rezolvarea celor mai diverse probleme

Brainstorming traditional

- elimina dezavantajele interactiunii fata in fata

- participantii pot ramane anonimi

- in lipsa limbajului nonverbal informatiile sunt apreciate mai obiectiv

- numarul persoanelor implicate poate creste foarte mult (raportul idei/persoana ramane constant)

- dispar barierele de statut

- posibilitatea participarii facile a persoanelor din zone diferite, ceea ce induce eterogenitatea grupului

- persoanele raman intr-un cadru familiar, dezinhibant

Tehnica electronica de brainstorming

Limite

- posibilitatea inhibarii, dominarii grupului de catre un membru care dovedeste un ritm de creativitate sensibil ridicat fata de ceilalti

- limitarea fizica generata de efortul participantilor de a se exprima simultan

- posibilitatea aparitiei degrevarii responsabilitatii

- neimpartasirea unui spatiu comun poate duce la izolare, disparitia sentimentului de apartenenta la grup

- lipsa unui feedback imediat care sa permita adaptarea procesului in timp util

- necesare mijloace materiale importante

Creativitatea ocupă un loc de cinste în sistemul de educaţie, obiectivul de bază fiind acela de a furniza copiilor fundamentul în ceea ce priveşte nevoile esenţiale funcţionării eficiente în lumea modernă, şi în acest sens nimic nu este mai important decât iniţierea în arta de a gândi critic.

Creativitatea în procesul învăţării contribuie la formarea priceperilor de autocunoaştere, de cunoaştere a posibilităţilor, limitelor, intereselor şi necesităţilor, iar formarea priceperii de autocunoaştere reprezintă baza formării personalităţii creative.

Referințe bibliografice/sitografice:

a2

 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Brainstorming

  didactform iulie2019 Po6