Rezultatele studiilor in domeniul leadership-ului în afaceri și aria profesională reliefează o imagine foarte complex asupra IQ (inteligența intelectuală) complexă. Scorurile la testele IQ pot prezice extrem de exact dacă un individ poate face față rigorilor cognitive ale unui anumit post. Sute, poate chiar mii de studii au arătat ca IQ-ul poate indica locul in ierarhie pe care un angajat îl poate ocupa cu succes; fără niciun dubiu.
Dar IQ-ul se dovedește mai puțin eficace în a prognostica: cine dintr-un grup de candidați talentați pentru o poziție cu cerințe intelectuale ridicate poate deveni cel mai bun lider? Acest lucru se datorează parțial „efectului de nivel”: toți cei ce operează la cele mai înalte niveluri dintr-o anumită organizație au urmat un proces de selecție în prealabil axat pe intelect și experiență. La aceste niveluri înalte, un IQ ridicat devine o necesitate, o abilitate ce este necesară pentru a intra și a rămâne în „joc”.
Așa cum a sugerat Daniel Goleman în cartea sa Working With Emotional Intelligence din 1998, Lucrând cu inteligența emoțională, abilitățile conexe IE, mai degrabă decât cele din aria abilităților tehnice sau cele strâns legate de IQ, sunt cele mai relevante competențe atunci când vorbim despre identificarea unui lider abil dintr-un grup de oameni foarte inteligenți. Dacă am trece în revistă competențele pe care companii din toată lumea le-au determinat în mod independent ca fiind cele cu care principalii lor lideri se identifică, am vedea că abilitățile tehnice și IQ-ul coboară înspre coada listei cu cât poziția în cadrul companiei este mai ridcată (IQ-ul și abilitățile tehnice sunt indicatori mult mai exacți pentru poziții localizate mai jos pe scara ierarhică).”
Coeficientul de inteligenta (IQ) si coeficientul de inteligenta emotionala (EQ) sunt complementare, iar masurarea lor iti permite sa iti evaluezi capacitatea de a reusi in viata.
IQ-ul reprezinta potentialul genetic cu care te nasti si care se fixeaza dupa varsta de 12 ani. Coeficientul de inteligenta nu poate fi dezvoltat sau imbunatatit dupa aceasta varsta. IQ-ul este un prag care poate doar sa iti arate drumul catre o anumita cariera sau domeniu.
EQ, coeficientul emotional, poate fi invatat, dezvoltat si imbunatatit la orice varsta. El reprezinta imbinarea abilitatilor personale cu experienta, adica maturitatea emotionala care iti obtine promovarea in cariera aleasa. Daca vei crea o balanta intre IQ si EQ, drumul catre un succes managerial iti este deschis.
Cercetarile arata ca inteligenta emotionala ar putea fi chiar mai importanta decat combinatia dintre abilitatea cognitiva si aptitudinile tehnice. In fapt, anumite studii indica faptul ca inteligenta emotionala este de doua ori mai importanta decat IQ-ul
Coeficientul de inteligenta se poate masura. Capacitatea de a relationa eficient cu oamenii, de a-ti controla emotiile si a le directiona in vederea indeplinirii scopurilor tale.
EQ vs IQ
Bradberry afirmă că, dintre toţi oamenii pe care i-a observat la locul de muncă, 90% dintre experţi sau artiștii de top sunt avantajaţi de inteligenţa emoţională. „Poţi fi în top fără inteligenţă emoţională, dar șansele sunt mici”, susţine mai departe autorul. Analizând datele provenite de la persoanele pe care TalentSmart le-a testat cu scopul de a identifica diferenţele dintre cei cu un EQ mare și ceilalţi cetăţeni, Bradberry a ajuns la concluzia că primii prezintă anumite trăsături pregnante, pe care ceilalţi nu le posedă.
Travis Bradberry este un expert de renume mondial în studiul inteligenţei emoţionale. Ţine cu regularitate prelegeri în cadrul unor corporaţii prestigioase, cum ar fi>
- Coca-Cola,
- Microsoft,
- Fortune Brands,
- Boston Scientific,
- Fortune Growth Summit,
- Society for Human Resource Management etc.
Travis Bradberry este, de asemenea, preşedintele şi cofondatorul companiei TalentSmart, care oferă servicii de consultanţă atât pentru organizaţii, cât şi pentru persoane fizice care doresc să-şi îmbunătăţească abilităţile profesionale. Deţine un doctorat în psihologie clinică şi unul în psihologie organizaţională. TalentSmart asigură servicii pentru organizaţii de top, mai mult de jumătate dintre ele figurând în topul Fortune 500. Bradberry este coautorul cărţii The Emotional Intelligence Quick Book 2.0 şi a publicat articole în Harvard Business Review, Fortune, Forbes, Newsweek şi în alte publicaţii cunoscute. Bestsellerurile lui au fost traduse în 25 de limbi şi sunt comercializate în peste 150 de ţări
În primul rând sunt consecvent pozitivi, în sensul că își concentrează energia spre dirijarea celor două lucruri care sunt complet în puterea lor de control:
- atenţia
- voinţa
fapt care îi ajută să dea randament mai bun la locul de muncă.
În al doilea rând, au un vocabular emoţional foarte bine structurat. Persoanele cu un coeficient de inteligenţă emoţională crescut au o capacitate mult mai bogată de exprimare în cuvinte a stărilor emoţionale pe care le au.
De exemplu, în timp ce mulţi oameni se limitează a spune că se simt „rău”, oamenii inteligenţi emoţional pot spune în termeni concreţi dacă se simt „iritaţi”, „frustraţi”, „înjosiţi” sau „anxioși”.
De asemenea, persoanele cu inteligenţă emoţională crescută sunt asertive. Aceasta înseamnă că au posibilitatea de neutralizare a oamenilor dificili și toxici, fără a-și crea totuși dușmani. În plus, „iartă, dar nu uită”. Emoţional, au capacitatea de a trece peste șicane, cu scopul de a preveni acumularea de resentimente, dar niciodată nu uită. Faptul că acordă iertarea nu înseamnă că îi dau celui care a greșit șansa de a repeta răul făcut. Aceasta ar fi maniera optimă de a preveni expunerea la aceeași sursă a răului.
Astfel, persoanele cu inteligenţă emoţională crescută sunt:
- cu o capacitate mult mai bogată de exprimare în cuvinte a stărilor emoţionale
- assertive
- cu o capacitatea de a trece peste șicane
Referințe bibliografice/sitografice:
https://www.projectleadership.tv/emotional-intelligence-travis-bradberry/
https://www.google.com/search?q=EQ,&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiS_8fj9rTkAhUipIsKHdvOC8IQ_AUIEigB&biw=1920&bih=969#imgrc