Profilul unui întreprinzător
Antreprenorul (întreprinzătorul) este acea persoană care îşi asumă riscul începerii propriei afaceri. Dar şi cel care, prin inovaţie şi creativitate poate promova succesul firmei din care face parte.
Întreprinzătorul este acea persoană care iniţiază singură sau în asocier e o afacere, asumându-şi riscul de a investi capital şi anumite responsabilităţi de a conduce firma.
De regulă întreprinzătorii dispun de experienţă profesională, dar în prezent majoritatea ignoră cunoaşterea managerială.
O competență importantă este modalitatea de predare, în care rolul principal să revină învățării prin experiențe practice și activităților specifice proiectelor. În acest caz, profesorii nu oferă elevilor răspunsuri, ci îi ajută să cerceteze și să identifice întrebările corecte și să găsească cele mai bune răspunsuri. Atitudinea antreprenorială poate fi transmisă elevilor prin capacitatea de a vedea oportunități acolo unde alții văd probleme. Stimulând creativitatea și asumarea riscurilor, în care greșelile să fie considerate o ocazie de
a învăța vor fi dezvoltate atitudini de antreprenor.
Profilul unui întreprinzător este definit de următoarele trăsături:
- Un simţ dezvoltat de independenţă;
- Dorinţa de a-şi asuma o responsabilitate şi de a conduce o afacere ;
- Capacitatea crescută la efort intens şi de durată;
- Preferinţa pentru afaceri cu grad mediu de risc;
- Reacţie rapidă, decizii prompte în activitatea curentă ;
- Organizare eficientă a timpului de muncă.
In literatura clasică s-au identificat trei tipuri de întreprinzători:
1). Întreprinzători conducători al căror obiectiv principal îl constituie siguranţa.
2). Întreprinzători inovativi al căror obiectiv principal este dorinţa de a avea senzaţii.
3). Întreprinzători controlori care urmăresc câştigarea şi menţinerea puterii.
Există și alte teorii privind clasificarea întreprinzătorilor cum ar fi:
Teoria Vesper(1980) – 11 categorii de tipuri de întreprizători:
• Indivizii singuratici care lucrează pentru ei însăşi;
• Indivizii care formează echipe;
• Inovatorii singuratici;
• Indivizii care copiază vedete;
• Indivizii care exploatează economiile de scară;
• Persoanele care acumulează capital;
• Indivizii specializaţi în achiziţii;
• Artiştii vânzătorii – cumpărătorii;
• Specialiştii în conglomerări;
• Speculatorii;
• Manipulatorii de valoare.
Schuman(1982) – 10 tipuri de întreprinzători:
• Independentul care porneşte afacerea de la zero;
• Achizitorul;
• Succesorul într-o afacere de familie;
• Succesorul într-o afacere exterioară familiei;
• Franşizorul;
• Franşizatul;
• Antreprenorul conducător al unei corporaţii;
• Antreprenorul non profit;
• Individul care lucrează pentru sine.
Văduva(2004) - 3 tipuri distincte de întreprinzători
1). Creatorii – pornesc noi afaceri cu visul de a crea un produs sau serviciu nou;
2). Moştenitorii – moştenesc o afacere sau intră intr-o afacere de familie;
3). Administratorii – care cumpară o afacere sau o franşiză.
Consolidarea educației antreprenoriale în școli, instituții de învățământ profesional și ar avea un impact pozitiv asupra caracterului dinamic al antreprenoriatului în cadrul economiilor noastre. Educația antreprenorială îi va ajuta pe tineri să își dezvolte capacitatea
de inserție profesională și să manifeste profilul unui antreprenori.
Punctele de referință pentru antreprenor pe care Andy Szekely le oferă sunt:
1). asumă-ţi responsabilitatea pentru deciziile tale
2). creează oportunităţi pentru oamenii apropiaţi ţie
3). asumă-ţi responsabilitatea şi pentru deciziile lor (atunci când formezi echipe)
Bibliografie:
Năstase C. (2013). Antreprenoriat și tehnici decizionale în afaceri internaționale NOTE DE CURS
http://www.seap.usv.ro/~carmenn/cursuri/Curs%20Antreprenoriat%20Master%20APE_MAAF.pdf
Szekely A. (2013). Manifestul Educatiei