Personalitatea elevului se conturează şi se manifestă în interdependenţă cu viaţa grupului din care face parte. În viaţa grupului şcolar se manifestă următoarele tipuri de relaţii:
Ø relaţii de intercunoaştere;
Ø relaţii de intercomunicare;
Ø relaţii socio-afective preferenţiale
Ø relaţii de influenţare.
Influenţa personală a cadrului didactic în clasa de elevi
Citește mai mult: PRINCIPALELE NIVELURI INTERACTIONALE ALE ACTIVITĂȚILOR DIDACTICE
Optimizarea managementului clasei de elevi este cu atât mai completă cu cât se iau în considerare cât mai multe dintre dimensiunile sale (Iucu, 2006):
- dimensiunea ergonomică;
- dimensiunea psihologică;
- dimensiunea socială;
- dimensiunea normativă;
- dimensiunea operaţională;
- dimensiunea inovatoare.
Apărarea păcii, salvarea mediului, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, promovarea unor noi ordini economice etc. sunt imperative ale problemelor lumii contemporane, iar răspunsul sistemelor educative la acestea îl constituie "noile educaţii". După cum apreciază specialiştii, noile tipuri de conţinuturi sau „noile educaţii” reprezintă cel mai pertinent şi mai util răspuns al sistemelor educative la imperativele generate de problematica lumii contemporane. Incercând să răspundă acestora, noile tipuri de conţinuturi sau „noile educaţii” s-au constituit şi s-au impus intr-un timp foarte scurt, dat fiind faptul că ele corespund unor trebuinţe de ordin sociopedagogic din ce în ce mai bine conturate.
Citește mai mult: EDUCAŢIA PENTRU TIMPUL LIBER ÎN BENEFICIUL COPIILOR
O pregătire de calitate superioară a profesorului este esenţială pentru calitatea şi relevanţa educaţiei la toate nivelurile, cât şi pentru statutul ridicat al profesiei în sine. Interesul şi preocuparea de durată au fost preluate de către structuri politice europene şi internaţionale cheie: de exemplu, Uniunea Europeană şi OECD. Acestea sunt de obicei de aceeaşi părere când se discută despre problemele întâlnite, dar nu propun şi aceleaşi soluţii. În plus, evoluţiile recente de-a lungul întregii Uniuni Europene sau pan- europene cum ar fi Strategia de la Lisabona, Procesul de la Bologna şi Strategia 2020, pot avea un impact semnificativ asupra pregătirii profesorilor.
În ultima perioadă, o serie de tendinţe majore în comunităţile din clase şi şcoli au consolidat importanţa pregătirii profesorilor. Revoluţia tehnologiei informaţiei a ocupat un rol esenţial în clase şi a transformat aspectele ariei curriculare.
Citește mai mult: FORMAREA PROFESIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE ÎN EUROPA
Formarea inițială, etapă academică a pregătirii profesionale a cadrelor didactice se poate realiza printr-o relație profesională între profesorul debutant/ student/ începător şi mentorul/ maestrul/ profesorul experimentat care va orienta drumul înțelegerii meseriei de profesor activ, de practician la catedră.
Denumirea de mentor provine de la un personaj mitologic, bătrânul şi înţeleptul sfătuitor al lui Ulise, profesorul lui Telemah, fiul acestuia. Sub îndrumarea lui, Telemah devine un conducător iubit şi eficient. Astăzi, termenul este folosit pentru a numi un prieten şi un model, în acelaşi timp, un sfătuitor - consilier, o persoană care oferă suport, în moduri diferite, pentru a atinge obiectivele propuse.
Citește mai mult: PLAN DE DEZVOLTARE PERSONALĂ A PROFESORULUI DEBUTANT