Bază de date online cu bune practici pentru dezvoltarea capacității instituționale a școlilor defavorizate

Procesul de implementare a educației incluzive este complex și implică participarea autorităților publice centrale și a celor locale, care trebuie să dezvolte servicii de asistență și de sprijin.

Centrul școlar pentru educație incluzivă reprezintă cadrul instituțional de acțiune care asigură accesul la educație tuturor copiilor, prin educație formală și servicii educaționale acordate copiilor cu cerințe educaționale speciale, școlarizați atât în învățământul special, cât și în învățământul de masă, precum și personalului care este implicat în educația acestora.

I.                   Contextul actual conform strategiei naționale antidrog [1]     

            Printre schimbările semnificative care au avut loc în ultimii anii și care influențează evoluția fenomenului drogurilor, sunt de remarcat:

Ø  Modificări ale profilurilor consumatorilor de substanțe psihoactive;

Ø  Apariția și răspândirea modelului policonsumului;

Ø  Precocitatea în debutul în consum al drogurilor;

Ø  Reducerea diferențelor de consum dintre sexe, în special pentru consumul de canabis: se remarcă scăderea raportului dintre prevalența consumului în rândul bărbaților și cea în rândul femeilor;

 Codul-cadru de etică al cadrului didactic pentru învățământul preuniversitar

         

          Codul de etică al cadrului didactic funcţionează ca un sistem de standarde de conduită profesională, capabil să contribuie la coeziunea instituţională şi a grupurilor de persoane implicate în activitatea educaţi­onală, prin formarea şi menţinerea unui climat etic – climat bazat pe cooperare şi competiţie, după reguli corecte (Andrițchi și Mihăilescu, 2018).

          Principiile etice de activitate profesională dezvoltă conceptul de competenţă pedagogică din perspectivă etică, respectiv, problema dezvoltării profesionale a cadrelor di­dactice din perspectiva dimensiunilor eticii devine o oportunitate [...] În contextul Codului, devine oportun de a identifica şi dimensiunile manage­riale ale implementării eficace a prevederilor acestuia, precum şi cele mai efi­ciente modalităţi de formare a tuturor factorilor educaţionali interni şi externi în acest sens. Astfel, demonstrarea respectului şi a toleranţei faţă de unicitatea şi diversitatea copiilor şi elevilor; colaborarea pe principii etice cu părinţii/ alţi reprezentanţi ai copiilor şi elevilor, colegii; onestitatea şi integritatea; obiectivita­tea şi corectitudinea - toate acestea pot constitui finalităţi ale managementului eticii la nivel de unitate şcolară (Andrițchi și Mihăilescu, 2018).

 Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului național de etică din învățământul preuniversitar

          Dezvoltarea climatului etic reprezintă un factor ce poate produce avantaje competitive pentru instituţie, fiind una dintre resursele ei intangibile, alături de imagine şi cultura organizaţională (Andrițchi și Mihăilescu, 2018).

Mijloacele TIC, în special aplicaţiile software educaţionale, oferă o varietate de mijloace pentru rezolvarea probleme de invatare sau de adaptare întâmpinate de copiii cu CES în faţa anumitor cerinte scolare/sociale, permiţând cadrelor didactice să creeze instrumente de lucru personalizate, să propună sarcini de lucru şi exerciţii potrivit ritmului de dezvoltare individual.