Bază de date online cu bune practici pentru dezvoltarea capacității instituționale a școlilor defavorizate
Prin însăși esența sa, educația și școala sunt în căutarea celor mai eficiente modalități de promovare a echității și de creștere a performanței școlare a tuturor copiilor. Pornind de la această premisă, s-a constatat că modelele de segregare a copiilor după diferite criterii (gen, rasă, limbă, abilități/ dizabilități,) reduc din calitatea învățării și creează bariere în acceptarea și formarea percepției diversității și a relațiilor efective între diferiți copii
Conform Declarației de la Salamanca”…școlile trebuie să includă toți copiii, indiferent de condițiile fizice, intelectuale, sociale, emoționale, lingvistice sau de altă natură ale acestora. Școlile trebuie să includă, în egală măsură, copiii cu dizabilități și pe cei supradotați, copiii străzii și pe cei încadrați în muncă, copiii aparținând populațiilor care locuiesc în zone greu accesibile sau ducând o viață nomadă, copiii aparținând minorităților lingvistice, etnice sau marginalizate”.
FINANŢĂRI ACCESATE PRIN PROGRAMUL OPERAŢIONAL CAPITAL UMAN
2014- 2020
Vom prezenta unele exemple de bune practici în urma implementării activităţilor din cadrul unor proiecte ale Fundației World Vision România în parteneriat cu SMURD şi alte ONG-uri.
Astfel, Fundaţia World Visoin este o organizație neguvernamentală care pune în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Fundaţia face parte din World Vision International care este activă în aproape 100 de ţări din întreaga lume şi desfăşoară activităţi, în special, cu persoanele cele mai vulnerabile indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.
Prezentăm în continuare aspecte semnificative din proiectele cu finanţare externă nerambursabilă aflate în desfăşurare:
Integrarea școlarã este un proces complex și de durată, care face referire la cuprinderea tuturor copiilor, inclusiv a celor din medii dezavantajate, în instituții școlare obișnuite, sau în moduri de organizare cât mai apropiate de acestea.
În judetul Vaslui, autoritãțile responsabile au identificat cinci categorii de grupuri vulnerabile de copii și tineri, respectiv:
- copii și tineri defavorizați socio-economic
- copii și tineri cu CES (care studiază atat in scoli speciale cât și în școli de masã)
- copii și tineri cu pãrinti plecați în străinătate
- copii și tineri remigrați
- copii și tineri de etnie romă.
Asociatia Young Initiative (AYI) este o organizație nonprofit înființată în 2009 care le oferă copiilor și tinerilor instrumentele educaționale necesare pentru a se dezvolta personal și profesional astfel încât să contribuie eficient la construirea României de mâine.
Asociația este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înțelegeri, pun în comun și fără drept de restituire contribuția materială, cunoștințele sau aportul lor în muncă pentru realizarea unor activități în interes general, comunitar sau, după caz, în interesul lor, personal nepatrimonial.
Membrii Asociației cred că o societate educată este o societate puternică și liberă. Ei în puterea educației de a schimba oameni și comunități, de a crea oportunități și de a sprijini copiii și tinerii pentru a se dezvolta la adevăratul lor potențial. O educație de calitate dezvoltă spiritul liber, inițiativa, gândirea critică, curiozitatea și creează premizele unei vieți independente.
Citește mai mult: ASOCIAȚIA YOUNG INITIATIVE – OPORTUNITATE PENTRU ELEVII DEFAVORIZAȚI
Conform studiilor efectuate în domeniul social, mai mult de jumătate dintre copiii români se află în risc de sărăcie sau excluziune socială (52,2% în 2012), respectiv cel mai ridicat nivel din UE 28 cu excepția Bulgariei. S-a specificat, de asemenea, faptul că riscul sărăciei și excluziunii sociale este mai mare în gospodăriile cu mulți copii (72,5% în cazul gospodăriilor cu 2 adulți și 3 sau mai mulți copii) şi în cele monoparentale (60,7%)[1].
După aderarea României, în cadrul Programului Operaţional Sectoriual Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 a fost aprobat Domeniul Major de Intervenţie 1.1 – “Acces la educaţie şi formare profesională iniţială de calitate” cu o alocare financiară totală a intervenţilor în sumă de 131.957.952 euro din care 96.846.507 euro a reprezentat contribuţia UE.