Bază de date online cu resurse pentru dezvoltarea unui management instituțional antreprenorial de calitate în școli defavorizate


1.    Conceptul de management educațional

 Managementul reprezinta un proces constient de conducere si coordonare a actiunilor si activitatilor individuale si de grup, precum si de mobilizare si alocare a resurselor organizatiei in vederea indeplinirii obiectivelor acesteia in concordanta cu misiunea, finalitatile si resposabilitatile sale economice si sociale.

Managementul educational consta in studierea proceselor si relatiilor ce se manifesta in cadrul institutiilor de invatamant, in timpul desfasurarii procesului educational, in vederea descoperirii legilor care-l genereaza si a elaborarii unor metode si tehnici de conducere pe baza acestora, care sa asigure cresterea eficientei acestui proces. Managementul educatiei reprezinta teoria si practica, stiinta si arta proiectarii, organizarii, coordonarii, evaluarii, reglarii elementelor activitatii educative (nu numai a resurselor), ca activitate de dezvoltare libera, integrala, armonioasa, a individualitatii umane, in mod permanent, pentru afirmarea autonoma si creativa a personalitatii sale, conform idealului stabilit la nivelul politicii educationale.

Managementul educational ar reprezenta o metodologie de abordare globala – optima – strategica a activitatii de educatie, dar nu si un model de conducere a unitatii de baza a sistemului de invatamant, aplicabil la nivelul organizatiei scolare complexe.

               Nevoia de schimbare apare permanent in organizațiile din zilele noastre și reprezintă o consecință firească de adaptare la viață. Ne dorim să fim cât mai integrați și mai competitive. Pentru mulți schimbarea nu mai este o opțiune ci o necessitate. iar daca doriti sa o implementati in organizatia dumneavoastra, cu siguranta va trebui sa cunoasteti Campul de forte al lui Lewin. Câmpul de forțe Lewin este un instrument de analiza in implementarea schimbarii care defineste presiunile pro si contra aparute in procesul de schimbare. Acesta tehnica va contribui la intelegerea forțelor care favorizeaza schimbarea, precum si a celor care o impiedica, permitandu-va sa luati deciziile cele mai bune si, foarte important in cazul schimbarilor, sa le argumentati in fata celor implicati, pentru a conduce organizatia din starea prezenta catre starea dorita.

               Nevoia de schimbare apare permanent in organizațiile din zilele noastre și reprezintă o consecință firească de adaptare la viață. Ne dorim să fim cât mai integrați și mai competitive. Pentru mulți schimbarea nu mai este o opțiune ci o necesitate.

               Câmpul de forțe Lewin este un instrument de analiză in implementarea schimbării care definește presiunile pro si contra aparute in procesul de schimbare. Acesta tehnică va contribui la ințelegerea forțelor care favorizează schimbarea, precum si a celor care o impiedică, permițându-vă să luați deciziile cele mai bune si, foarte important in cazul schimbărilor, să le argumentați in fața celor implicați, pentru a conduce organizația din starea prezentă catre starea dorită.

                Se simte tot mai acut nevoia de orientare spre alegerea carierei şi a inserţiei socio-profesionale a viitorilor absolvenţi de liceu, in conformitate cu standardele europene.   Piaţa muncii nu mai înseamnă pentru tinerii români doar România şi mai ales nu mai înseamnă doar anumite meserii şi profesii practicate până de curând. Se pune astfel problema educaţiei  tinerilor într-un mod adecvat, care să le ofere egalitate de şanse cu toţi tinerii europeni.

               Consilierea profesională este considerată pe plan european ca o componentă esen- ţială a reformelor educaţionale. De asemenea reprezintă o dimensiune majoră a politicilor educaţionale in toate ţările europene. Educaţia pentru orientarea spre carieră, care înseamnă – in extenso – educaţia pentru viaţă este un scop educaţional, dirijând sistemul de învăţământ către un set de valori comune.

Conducerea este considerată o problemă cheie pentru orice şcoală indiferent de mărimea, profilul sau poziţionarea sa geografică. De aici, în limbajul cotidian se apelează la termenul care desemnează conducătorul (managerul) ca om hotărâtor pentru bunul mers al unităţii de învăţământ. În literatura de specialitate se vorbeşte tot mai mult de alegerea directorilor, a managerilor sau a liderilor şi de impactul pe care îl au aceştia asupra celor pe care-i conduc, dacă întrunesc cu adevărat calităţile cerute şi aplică principiile şi strategiile care vizează performanţa raportată la cerinţele momentului pe care-l parcurge şcoala în care lucrează.

Desigur că actul conducerii responsabile şi performante este unul de mare complexitate, problema succesului depinzând de foarte mulţi factori de natură internă şi externă, iar persoanele învestite în funcţii de conducere nu în toate cazurile întrunesc abilităţile managerial-organizatorice scontate la început de drum. Practica de zi cu zi a dovedit că, de cele mai multe ori, o singură persoană poate avea un rol covârşitor asupra unităţii pe care o conduce, cu influenţă teribilă asupra mersului evenimentelor, ce se repercutează în împliniri şi rezultate nebănuite odinioară. De aici şi convingerea cvasiunanimă că „Un singur om, conducătorul, poate face diferenţa între succes şi eşec", dacă acesta are chemare de manager sau director.

               Modul de concepe şi realiza procesul de conducere variază de la o conducător la altul şi este legat de calităţile şi personalitatea exercitantului şi se exprimă prin stilul de conducere. Stilul este felul propriu de a se exprima al unei persoane, o manieră de lucru, un mod sau altul de a fi , de a acţiona, de a se comporta.

               Conform opiniei lui K.Lewin în funcţie de exercitarea autorităţii manageriale avem:

 (pe grupe de stil):

-          stilul autoritar

-          stilul democratic

-          stilul permisiv (laisser - faire)