Bază de date online cu resurse pentru dezvoltarea unui management instituțional antreprenorial de calitate în școli defavorizate

Profilul unui întreprinzător

               Antreprenorul (întreprinzătorul) este acea persoană care îşi asumă riscul începerii propriei afaceri. Dar şi cel care, prin inovaţie şi creativitate poate promova succesul firmei din care face parte.

               Întreprinzătorul este acea persoană care iniţiază singură sau în asocier e o afacere, asumându-şi riscul de a investi capital şi anumite responsabilităţi de a conduce firma.

               De regulă întreprinzătorii dispun de experienţă profesională, dar în prezent majoritatea ignoră cunoaşterea managerială.

Instrumente de monitorizare pentru directorii de școli

                                             

1.   Introducere

A fi director de şcoa este o profesie în sine nu o ocupaţie, chiar dacă, legal, standardele aflate în vigoare se referă la ocupaţia de director. Indiferent de tipul şi de nivelul şcolii, profesia şi profesionalizarea ca director   răspund   unor cerinţe şi se supun unor principii. Profesionalizarea respectivă răspunde presiunii răspunsului specializat, mai ales în situaţii speciale (crize, perturbarea agendei de lucru, negociere etc.), iar gama investiţiona a individului (cursuri de formare, master, alte cerinţe legale) cere un alt statut social.

Profesionalizarea directorului de şcoală, văzută ca parcurs vocaţional, nu este doar un gând pios, ci o cerinţă stringentă în ideea calităţii învăţământului preuniversitar - nu poţi asigura calitate a învăţământului dintr-o şcoa şi din sistemul naţional public sau privat dacă nu ai criterii de selecţie. Odată ce acestea există, rezultă implicit că unii au calităţile personale pentru a fi un director bun, iar alţii nu. Un profesor, oricât de bine pregătit profesional în domeniul managementului educaţional, având studii de nivel master sau alte studii de management educaţional, s-ar putea nu aibă calităţile necesare pentru a fi director de şcoală.

2.   Administraţie, management şi leadership

Administria se concentrează pe proceduri, contabilitate şi evitarea riscurilor, în timp ce managementul are în vedere mai ales rezultatele şi asumarea unui risc calculat. Leadership-ul se referă la acea parte a activităţii unui manager prin care acesta influenţează comportamentul indivizilor şi grupurilor în vederea obţinerii rezultatelor dorite.

Coaching-ul în domeniul educațional

Cum ar fi să….?

                        Utilizarea conceptului de coaching în domeniul educațional este destul de răspândită în școlile din afară.  Coaching-ul în domeniul educațional este introdus de peste 20 de ani, când Ted Sizer propunea profesorilor să-și instruiască elevii modelându-și relația didactică după relația pe care un antrenor o are cu jucătorii săi (Eric J. De Meulenaere). Singurul mod de a învăța să gândești critic este prin aplicarea cunoștințelor în practică, după cum o predare eficientă poate avea loc cu ajutorul coachingului, adaugă autorul făcând referire la domeniul sportive, termenul de coaching fiind preluat din sport.

Profesorii cu spirit antreprenorial

               Consolidarea educației antreprenoriale în școli, instituții de învățământ profesional și ar avea un impact pozitiv asupra caracterului dinamic al antreprenoriatului în cadrul economiilor noastre. Educația antreprenorială îi va ajuta pe tineri să își dezvolte capacitatea de inserție profesională și să manifeste un spirit antreprenoril. Unele studii arată că elevii și studenții participanți la cursurile de antrepernoriat au șanse de  până la 6 ori mai mari de a-și deschide o afacere ulterior, într-un anumit moment al vieții, comparativ cu cei care nu beneficiază de educație antreprenorială.

 

               Practica pedagogică demonsterează că în procesul educației și instrucției, strategii didactice identice generează rezultate diferite, în funcție de caracteristicile individuale și de vârstă ale educaților, nivelul intelectual, structura aptitudinală, opțiunile profesionale, atitudinile și convingerile proprii, determinând receptarea și prelucrarea diferențiată  a mesajelor transmise.