Bază de date online cu bune practici pentru educație incluzivă de calitate
Învăţământul special se organizează de Ministerul Educaţiei Naționale pentru preşcolarii şi elevii cu deficienţe mintale, fizice, senzoriale, de limbaj, socio-afective şi de comportament sau cu deficienţe asociate.
Admiterea în unităţile de învăţământ special se bazează pe evaluare copilului acţionând ca un criteriu de selecţie - şi pe acordul părinţilor sau susţinătorilor legali.
Evaluarea este realizată de serviciile complexe de evaluare organizate în cadrul serviciilor publice pentru protecţia copilului subordonate consiliilor judeţene, precum şi de către comisiile de evaluare continuă care lucrează la nivelul unităţii de învăţământ (special sau integrat). Comisia pentru protecţia copilului are obligaţia de a evalua rapoartele elaborate de serviciile de evaluarea complexă. Comisia pentru protecţia copilului şi/sau comisiile de evaluare continuă interne pot recomanda re-orientarea copilului spre sau dinspre învăţământul special, conform rezultatelor evaluărilor. Evaluarea copiilor/elevilor în scopul re-orientării spre sau dinspre învăţământul special este asigurată pe baza criteriilor, metodologiei şi instrumentelor stabilite la nivel naţional, reglementate prin acte legislative specifice.
Alegerea şcolii depinde de condiţia copilului deoarece unităţile de învăţământ special sunt în mod obişnuit organizate după tipul deficienţei sau dizabilităţii astfel:
Ø Şcoli pentru copii handicapaţi mintal (organizate după severitatea dizabilităţii);
Ø Şcoli pentru copii cu deficienţe motorii;
Ø Şcoli pentru copii cu deficienţe senzoriale;
Ø Şcoli pentru copii cu deficienţe de vorbire;
Ø Şcoli pentru copii cu deficienţe cu tulburări emoţionale şi de comportament;
Ø Şcoli pentru copii cu deficienţe multiple asociate.
Recomandarea pentru învăţământul special este flexibilă, în special pentru copiii între 3 şi 12 ani şi depinde de progresul şcolar al copilului. Cadrele didactice care lucrează cu copilul şi psihologul şcolar pot orienta copilul spre învăţământul de masă. Comisia pentru protecţia copilului decide în final, cu aprobarea părinţilor sau a susţinătorului legal.
Niveluri de vârstă şi gruparea elevilor
O clasă din învăţământul special cuprinde 8-12 elevi; în cazul deficienţelor multiple (asociate) şi/sau a deficienţelor severe, clasele se organizează cu 4-8 elevi. În condiţii speciale, clasele se pot organiza şi cu un număr mai mic de elevi, cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării. În învăţământul de masă, o clasă poate integra 2-3 elevi cu dizabilităţi. Numărul total de elevi pe clasă este diminuat cu 3 elevi pentru fiecare copil cu dizabilităţi integrat.
Vârsta de intrare şi durata studiilor în învăţământul special sunt aceleaşi cu cele din învăţământul de masă, cu următoarele excepţii:
Ø Vârsta de intrare în unităţile sau clasele de învăţământ special poate fi întârziată cu 1-3 ani în comparaţie cu acelaşi nivel educaţional în învăţământul de masă, dacă aşa este recomandat în urma evaluării copilului;
Ø Durata calificării profesionale a elevilor cu deficienţe în învăţământul profesional este, de regulă, de 3-4 ani;
Ø Clase comasate pot fi organizate cu predarea agregată a disciplinelor de bază din învăţământul primar pentru elevi cu tulburări emoţionale sau comportamentale şi pentru alte persoane cu nevoi educaţionale speciale care nu au finalizat învăţământul obligatoriu până la vârsta de 17 ani;
Ø Şcolarizarea la domiciliu poate fi organizate pentru persoane nedeplasabile până la vârsta de 30 de ani.
Curriculum, discipline de studiu
Conţinutul învăţământul special este structurat în planuri cadru de învăţământ, programe şcolare şi manuale, precum şi materiale didactice ajutătoare elaborate conform tipului şi gradului handicapului şi sunt aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Planurile cadru de învăţământ includ pentru toate nivelurile învăţământului special discipline obligatorii şi opţionale organizate în arii curriculare.
Planurile cadru de învăţământ stabilesc:
Ø Disciplinele şi numărul corespunzător de ore pe săptămână;
Ø Activităţi specifice de intervenţie: activităţi psihopedagogice, socio-profesionale şi de reabilitare sau recuperare medicală;
Ø Activităţi organizate pentru grupe de copii/elevi sau individual şi timpul corespunzător alocat;
Ø Alte activităţi educaţionale în funcţie de nivelul educaţional, de dizabilitate etc.
Programele şcolare sunt elaborate pe nivel educaţional şi tip de deficienţă. Planurile cadru de învăţământ, programele şcolare şi manualele din învăţământul de masă pot fi de asemenea utilizate.
Programele şcolare pentru învăţământul special includ orientări metodologice pentru realizarea obiectivelor generale educaţionale, distribuite pe cicluri educaţionale şi niveluri de dezvoltare, precum şi modalităţi de a evalua progresul în învăţare al elevilor.
Comisiile locale de experţi pot recomanda adaptarea planurilor cadru de învăţământ sau programele şcolare, sau pot stabili anumite planuri de învăţământ din cele valabile pentru învăţământul special sau cel de masă pentru a fi aplicate la clase/grupe sau individual pentru copii/elevi cu nevoi educaţionale speciale. Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează prin comisii de specialitate standardele specifice de evaluare a conţinutului procesului educaţional adaptat la învăţământul special.
Planurile cadru sunt structurate în 10 arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică şi sport, Tehnologii şi activităţi practice, Consiliere şi orientare, Terapii specifice compensatorii, Psiho-diagnoză, Educaţie socială.
Metode şi materiale didactice
Metodele didactice aplicate în învăţământul special sunt alese astfel încât să conducă la realizarea obiectivelor propuse şi, mai ales, să fie adaptate dizabilităţilor, vârstei şi particularităţilor individuale ale elevilor. Cadrul didactic este responsabil de alegerea metodelor, luând în considerare structura clasei, materialele didactice existente în şcoală şi urmând orientările metodologice oferite în Curriculumul Naţional şi materialele publicate pentru cadre didactice.
Pe parcursul învăţământului preşcolar şi primar, pentru majoritatea disciplinelor, o clasă lucrează cu acelaşi cadru didactic. Pe parcursul învăţământului secundar, fiecare disciplină din planul de învăţământ este predată de un cadru didactic diferit.
Conform principiului continuităţii, în mod obişnuit acelaşi cadru didactic lucrează cu o clasă dată pe parcursul tuturor claselor în care se predă disciplina respectivă în cadrul unui nivel educaţional dat. În timpul lecţiilor, managementul clasei este în responsabilitatea cadrului didactic. În consecinţă, cadrele didactice aleg independent organizarea activităţilor cu toţi elevii (activitate frontală), pe grupe sau individual (activitate diferenţiată) - în funcţie de obiectivele specifice propuse pentru lecţie şi de nivelul elevilor.
Activităţi de predare-învăţare pe grupe separate şi individualizate sunt organizate în programul de după-masă în regimul de şcolarizare cu semi-internat sau internat.
În ceea ce priveşte metodele didactice utilizate, pot fi luate în considerare următoarele remarci generale:
Ø Sunt utilizate activităţi integrative şi terapeutice pentru a facilita reabilitarea şi recuperarea copiilor;
Ø Activităţile compensatorii şi terapeutice sunt organizate de cadre didactice specializate în centre speciale pentru grupe de 2-3 copii - în funcţie de dizabilităţile lor - şi constau în terapie cognitivă, exersarea deprinderilor manuale, terapie ocupaţională şi dezvoltarea autonomiei individuale ;
Ø Metodele bazate pe comunicare orală utilizate pot fi clasificate în metode bazate pe expunere (povestirea, descrierea, explicaţia etc.) şi metode bazate pe conversaţie (conversaţia, conversaţia euristică, problematizarea etc.). Cadrele didactice utilizează de asemenea şi metode de învăţare şi explorare prin descoperire: explorarea directă a obiectelor şi fenomenelor (observaţii sistematice şi independente, experimente, activităţi practice etc.) şi explorarea indirectă (rezolvare de probleme, demonstraţia prin imagini, filme etc.);
Ø Pentru predarea majorităţii disciplinelor, cadrele didactice utilizează pe scară largă metode bazate pe acţiunea voluntară a copiilor (exerciţii, activităţi practice etc.) şi acţiunea stimulată (jocuri didactice, învăţare prin dramatizare etc.);
Pregătirea practică este o activitate obligatorie în cadrul învăţământului profesional şi tehnic şi este asigurată de profesori-ingineri şi/sau de maiştri în laboratoare şi ateliere.
În funcţie de nivelul de dezvoltare al elevilor, la sfârşitul lecţiei cadrele didactice pot stabili o temă de casă pentru ora următoare - vizând atât aprofundarea înţelegerii cunoştinţelor asimilate, cât şi exersarea competenţelor dobândite.
Tema de casă poate consta din exerciţii, activităţi etc. alese fie din manualele şcolare, fie din alte publicaţii (culegeri de texte, caietul elevului, culegeri de exerciţii şi probleme etc.). În unele cazuri elevii sunt de asemenea solicitaţi să efectueze ca temă de casă anumite activităţi practice - cum ar fi măsurători, observaţii, mici proiecte practice etc. În timpul programului de după-masă sau la începutul fiecărei lecţii, cadrele didactice verifică în mod obişnuit modul în care s-a efectuat tema de casă şi, după caz, ajută elevii să o finalizeze oferind explicaţii suplimentare.
Conform prevederilor legale, manualele sunt asigurate gratuit pentru grupa mare, pregătitoare pentru şcoală şi pentru tot învăţământul obligatoriu; pot fi utilizate la clasă numai manualele şcolare şi materialele auxiliare aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Pentru majoritatea disciplinelor predate în învăţământul secundar există trei sau mai multe manuale alternative aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru fiecare clasă. În funcţie de nivelul elevilor şi recomandările comisiilor de experţi, fiecare cadru didactic stabileşte şi recomandă la începutul anului şcolar manualul pentru fiecare disciplină.
Acestea pot fi manuale elaborate în mod specific pentru învăţământul special sau pot fi dintre manualele utilizate în învăţământul de masă.
În ceea ce priveşte publicaţiile auxiliare pentru cadrele didactice, majoritatea manualelor şcolare, în special cele publicate în ultimul timp, sunt suplimentate prin manualul cadrului didactic - oferind exemple de activităţi de învăţare, exemple şi explicaţii detaliate privind metodele didactice de utilizat pentru atingerea obiectivelor programei şcolare etc. De asemenea, un număr important de publicaţii au fost puse la dispoziţie pentru a sprijini activitatea didactică: publicaţii pentru formarea generală sau specifică a cadrelor didactice, materiale metodologice, manuale pentru cadrele didactice etc.
Promovarea elevilor
Evaluarea şi notarea elevilor, precum şi promovarea de la o clasă la următoarea în învăţământul special sunt organizate pe baza prevederilor valabile pentru învăţământul de masă. Evaluarea este adaptată la dizabilităţile elevilor. Pentru a facilita accesul elevilor cu dizabilităţi la diverse niveluri educaţionale (la susţinerea examenelor finale, examene de admitere etc.), instituţiile organizatoare sunt obligate să asigure şanse egale tuturor candidaţilor şi să adapteze procedurile de examinare la cerinţele speciale ale fiecărui candidat.
Certificare
Absolvenţii învăţământului special - organizat separat sau integrat - primesc aceleaşi tipuri de certificate ca şi absolvenţii învăţământul de masă. Conform prevederilor legale în vigoare, toate unităţile şi instituţiile de învăţământ au obligaţia de a asigura condiţii adecvate pentru a facilita participarea elevilor cu nevoi educaţionale speciale la toate examenele finale şi de admitere.
Bibliografie:
- Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, actualizată
- Regulament MECTS din 7 octombrie 2011 de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat
CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII PENTRU LICEU
Conform Anexei nr. 3 la ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5817/ 06.12.2010, programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de disciplină opţională pentru liceu, proiectată pentru un buget de timp de 1 oră/săptămână, pe durata unui an şcolar. Disciplina se poate preda în oricare dintre clasele de liceu, avându-se în vedere adecvarea demersului didactic la particularităţile de vârstă ale elevilor. Demersurile de educare interculturală propuse prin prezentul curriculum răspund cerinţelor formulate în Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în OMECT nr. 1529/18.07.2007 privind dezvoltarea problematicii diversităţii în curriculumul naţional. În elaborarea prezentei oferte curriculare au fost valorificate şi recomandările următoarelor documente internaţionale:
§ Cartea albă privind dialogul intercultural, Trăind împreună egali în demnitate, adoptată de Consiliul Europei (Strasbourg, 2008);
§ Declaraţia Miniştrilor Europeni ai Culturii privind dialogul intercultural şi prevenirea conflictelor (Opatija, Croaţia, 2003);
§ Declaraţia Principiilor Toleranţei adoptată de statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (Paris, 1995).
CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII PENTRU GIMNAZIU
Programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de disciplină opţională pentru gimnaziu, proiectată pentru un buget de timp de 1 oră/săptămână, pe durata unui an şcolar (cf. Anexa nr. 1 la ordinul ministrului educaţiei, cercetării și inovării nr. 5098/09.09.2009).
Anexa precizată anterior cuprinde următoarele:
Disciplina Educaţie interculturală se poate preda în oricare dintre clasele de gimnaziu, avându-se în vedere adecvarea demersului didactic la particularităţile de vârstă ale elevilor. Demersurile de educare interculturală propuse prin prezentul curriculum răspund cerinţelor formulate în Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în OMECT nr. 1529/18.07.2007 privind dezvoltarea problematicii diversităţii în curriculumul naţional. În elaborarea prezentei oferte curriculare au fost valorificate şi recomandările următoarelor documente internaţionale:
- Planul de lucru pentru implementarea obiectivelor sistemelor educaţionale şi de formare
- profesională din Europa pentru perioada 2001 - 2010, ratificat de Consiliul Europei (Barcelona, 2002);
- Declaraţia Miniştrilor Europeni ai Educaţiei şi Formării Profesionale şi a Comisiei Europene, adoptată la Copenhaga, 29-30 noiembrie 2002, privind întărirea cooperării europene în domeniul formării profesionale - „Declaraţia de la Copenhaga”.
Analizând medodele şi mijloacele de învăţământ utilizate în sistemul educaţiei speciale din Republica Cehă se constată că în educaţia specială se folosesc metodele utilizate în şcolile de masă, uşor modificate dar se utilizează și unelei metode speciale.
Metodele speciale se centrează pe întărirea dezvoltării personalităţii elevilor şi pe predarea competentelor specifice şi necesare elevilor pentru integrarea socială şi pe piaţa muncii.
Metodele nontradiţionale şi alternative sunt folosite cu succes pentru dezvoltarea comunicării, capacităţilor mentale, abilitaţilor de orientare şi imbunataririi comunicării sociale a elevilor.
În şcolile pentru deficienţi de auz sunt folosite manuale speciale şi alte materiale (video, manuale de lucru şi fise de lucru).
O atenţie specială este acordată tehnologiei informaţiei şi comunicării. Şcolile au fost echipate cu tehnologii speciale de informare (HW şi SW).
Indiferent de nivelul de învățământ, elevii se confruntă astăzi cu diverse forme de stres: întâlnim tot mai frecvent copii obosiţi, epuizaţi, nervoşi.
Debutul școlii presupune o perioadă de acomodare, pe care unii copii o traversează cu bine, se adaptează relativ bine la noile schimbări apărute în viaţa lor, în timp ce alții nu fac față noilor cerinţe școlare: programa şcolară este foarte încărcată, informaţiile primite depăşesc adesea vârsta lor; multe lucruri depășesc nivelul lor de înțelegere, temele sunt prea multe, timpul liber este mult prea limitat.
Întâlnim adesea la elevi diverse stări emoționale negative, precum: îngrijorare, anxietate, frică, nesiguranţă, ruşine.
Stresul şi emoţiile negative generează nu doar la perturbarea activității în plan școlar, ci, pe termen lung, conduce la boli psihosomatice grave.
În acest sens, cadrele didactice și părinții trebuie:
a) să acorde o importanţă deosebită stresului la copil;
b) să monitorizeze permanent comportamentul copilului;
c) să găsească modaliatăţi de combatere/ reducere a stresului copilului.