Bază de date online cu resurse educaționale pentru susținerea educației incluzive de calitate
Comparativ cu celelalte forme de rele tratamente îndreptate împotriva copiilor, s-ar putea crede că neglijarea ar cauza mai puţine vătămări copiilor. Adevărul este însă că lipsa îngrijirii fizice, a căldurii parentale, abandonul sau neglijarea educaţiei adecvate a copilului este la originea sau alături de multe forme de maltratare şi cauzează grave suferinţe psihice și dezechilibre paihosociale pe termen lung copilului și viitorului adult. Dezinteresul, neatenţia faţă de necesităţile de ordin fizic şi emoţional ale copilului acţionează asupra acestuia, în cazul familiilor sau părinților neglijenți, din cea mai timpurie copilărie.
Citește mai mult: FORMULE FAMILIALE DE EXCLUZIUNE: NEGLIJAREA
Comunicarea în cadrul procesului educațional, comunicarea didactică presupune o bună capacitate a cadrelor didactice de exprimare verbală nuanțată și completă (competență lingvistică), care să le permită formulări la nivelul dezvoltării lingvistice a copiilor, dar și modelară și formări ale unor capacități progresice de exprimare verbală a acestor și, totodată, o excelentă capacitate de comunicare nonverbală. Această este esențială ca parte a pregătirii didactice, nu numai la nivelurile mici de școlaritate, ci și la cele mai mari, nu numai din cauză că procesul comunicării a început cu dezvoltarea capacităților nonverbale de expresie umană (intuiția, emoția, actul), ci și pentru că capacitățile de interacțiune ale copiilor sunt preponderent nonverbale, competențele lor la acest nivel fiind adesea superioare celor ale adulților (exprimate în capacități de observare și descifrare a emoțiilor, fizionomiilor, gesturilor, ca intuiție, activism și motricitate expresivă ș.a.).
Citește mai mult: Competențele de comunicare nonverbală ca instrumente ale educației incluzive
Măsurile socio-profesionale au în vedere prevenirea riscurilor de eşec adaptativ cauzat de alegerea unei profesii în dezacord cu aptitudinile sau cu interesele individului, motiv pentru care se intervine prin consiliere şi orientare.
Măsurile medicale şi psihologice urmăresc depistarea şi înlăturarea sau atenuarea acțiunii unor factori cauzali de natură organică ce predispun la conduite deviante. Din perspectiva diminuării fenomenului, aspectul cel mai important îl constituie deschiderea conținuturilor educației formale către problemele comunității. Implicarea activă a elevilor şi dezvoltarea de conduite responsabile prin care să nu contribuie la amplificarea problemelor pot reprezenta soluții eficiente în acestă privință.
Citește mai mult: Deschiderea conținuturilor educației formale către problemele comunității
Factorii biologici
Conform Institutului Naţional de Sănătate Mintală SUA (NIMH, 2014) nu există o cauză precisă privind apariţia A.D.H.D-ului, în ciuda faptului că majoritatea studiilor conferă un rol semnificativ genelor. Atenţia cercetătorilor în momentul de faţă este orientată spre factorii de mediu şi modul în care disfuncţionalităţile cerebrale, nutriţia şi mediul social contribuie la apariţia A.D.H.D-ului. Până în acest moment nu s-a putut stabili un factor principal care să explice apariţia A.D.H.D-ului, existând din perspectiva specialiştilor o multitudine de factori determinanţi, această tulburare având la bază o etiologie multifactorială
Medierea este o procedura alternativa si voluntara de solutionare a confictelor, este o procedura confidentiala, prin care o terta persoana, neutra, impartiala si fără putere de decizie, numită mediator, ajuta partile sa ajunga impreuna la o intelegere mutual acceptata, in vederea incheierii confictului.
Mediatorul școlar poate fi: