Bază de date online cu resurse educaționale pentru susținerea educației incluzive de calitate
DISCURSUL PUBLIC
Filmele sunt considerate poveşti vindecätoare şi mijloace care oferä strategii de coping. Ele sunt metafore care pot fi utilizate în terapie într-o formă asemănătoare basmelor, miturilor, fabulelor şi glumelor narative construite terapeutic. Ele ne permit să explorăm experienţe precum natura dragostei, sensul vieţii şi cel al morţii, conceptele de spaţiu şi timp, viziunea asupra viitorului nostru: ,,Filmele au devenit ferestrele noastre către univers”, afirma producätorul american Stephen Simon, promotorul unui nou gen cinematografic- filmul spiritual.
Dubla calitate informator-formator tinde să se poziţioneze diferit în funcţie de nivelul de vârstă şi pregătire anterioară astfel că, într-o etapă iniţială întâi formezi pentru ascultare şi apoi transmiţi informaţia, care la rândul ei se constituie ca element formativ pentru relaţiile ulterioare de receptare informaţională.
Nu întotdeauna persoana cea mai competentă din punct de vedere informaţional este şi cea mai competentă pentru a transmite informaţii. În practica mea didactică am insistat adesea ori pe ideea că a fi profesor de … înseamnă în primul rând a fi profesor cu atributele specifice şi apoi a fi profesionistul domeniului respectiv.
Citește mai mult: EDUCAŢIA ESTE CEA CARE DETERMINĂ DEOSEBIRILE DINTRE OAMENI
Egalitatea de șanse reprezintă conceptul conform căruia toate fiinţele umane sunt libere să-şi dezvolte capacităţile personale şi să aleagă fără limitări impuse de roluri stricte. Egalitatea de şanse este mână în mână cu adaptarea școlară, dar și cu cea socială și are la baza asigurarea participării depline a fiecărei persoane la viața economică și socială, fără deosebire de origine etnică, sex, religie, vârstă, dizabilități etc. Şcoala este leagănul copilăriei în care toate speranţele pot deveni realitate dacă cei care iau parte la activităţile de învăţare, pofesori şi elevi, conştientizează diversitatea şi complexitatea naturii umane şi valorifică fiecare talent în parte.
Citește mai mult: Adaptarea şcolară - formă specifică de adaptare socială
Mulți elevi cu dificultăți de învățare au eșecuri școlare, datorită limitării in prelucrarea anumitor tipuri de informații, ceea ce deterimină diverse dificultăți. Elevii cu dificultati de învățare au câteva caracteristici. Printre acestea sunt:
Ø lipsa organizării,
Ø socializare dificilă,
Ø predispunere la accidente,
Ø adaptare dificilă la schimbari,
Ø hiperactivitate sau letargie,
Ø lipsa atenției,
Citește mai mult: Tulburări specifice de învățare (TSI) vs. Dificultăți de învățare
Manifestă atitudini constructive comportamental!
De timpuriu, pentru o evoluție armonioasă a copilului, mediul educativ trebuie să fie pregătit să se confrunte cu contexte de genul celui relatat la început, manifestând atitudini constructive comportamental. Educatorul trebuie să fie calm, iubitor și disponibil pentru a-i învăța pe copii de mici despre valoarea pe care o are fiecare dintre ei, ajutându-i să-și formeze o imagine pozitivă de sine. În strânsă legătură cu imaginea de sine se află stima de sine. Stima de sine se referă la modul în care ne evaluăm pe noi înșine, la cât de „buni” ne considerăm a fi comparativ cu alții. Stima de sine este sentimentul de autoapreciere și încredere în forțele proprii.
Există o relație de cauzalitate între formarea stimei de sine și acceptarea necondiționată a atitu-dinii copilului de către educatoare sau adult, în general. Mesajul de valoare și unicitate transmis de adult este foarte important în prevenirea neîncrederii. Un eșec nu trebuie perceput ca un simbol al nonvalorii, ci ca o situație ce trebuie rezolvată. Copiii cu stimă de sine scăzută se simt nevaloroși și au trăiri emoționale negative.
Citește mai mult: Manifestă atitudini constructive comportamental!